Donderdag 26/11/2020

Een dag van groot spektakel

Met de couturedefilés van Dior en Versace in één dag is er aan glamour geen gebrek, noch aan vedetten in de zaal. John Galliano zet voor Dior als naar gewoonte een hoogoctaanspektakel neer, bij Donatella Versace zit het effect vooral in de kleren zelf.

Parijs

Van onze verslaggeefster ter plaatse

Agnes Goyvaerts

Op de renbaan van Lonchamps staat een grote witte tent; binnen is alles zwart. Fotomodellen op rust of met vakantie sieren de eerste rij, fotografen richten er hun flitsen op. Dan plots: algehele duisternis en in de achterwand openen twee reuzenvensters op een zestig zwarte gospelzangers met een hyperbeweeglijke dirigent. Terwijl ze swingend alle registers opentrekken, verschijnt Diors eerste model: in een olijfgroene, veel te ruime parka met oranje voering, hét basisstuk van de streetwear omgetoverd tot luxemantel en gedragen met vervaarlijk hoge plateausandalen (later zal één model er plat mee op haar buik gaan) en blote benen.

Het is zowat Galliano's principeverklaring: kijk naar de straat en kruis dat met iets totaal anders, deze keer Hollywood. Zoals het vervolg bewijst met een kaki vest op een goud geborduurde kanten rok over een blauw-wit gestreepte pantalon, of een 'eenvoudige' zwarte jurk van geborduurd krokodillenleder. Halfweg de catwalk is een rooster waaruit wind wordt geblazen, en waarop modellen met wijde jurken de bekende Marilyn Monroe-pose aannemen. Onder hun jurk zit een minuscuul slipje en een onderrok van stro of maraboeveren. Het is moeilijk om de aandacht niet te laten afleiden door de spectaculaire hoeden van bont (Davy Crocket met een hertengewei en een slede erbovenop) en de hoofdtooien van veren, een sioux-opperhoofd waardig. Galliano's stadsgenoot Stephen Jones heeft ervoor getekend. John Galliano zelf leeft zich altijd helemaal in zijn collectie in, en verschijnt dus aan het eind geheel in het wit, met witte verenband op zijn hoofd, en laat op het rooster zijn openstaand hemd sensueel opwaaien. Een echte star!

Voor Versace moeten we naar het Paleis de Chaillot, tegenover de Eiffeltoren. In de zoele avondlucht kuieren honderden toeristen, maar binnen, in een roze decor met paarse spotlights, zijn het breedgeschouderde mannen in zwarte pakken met oortelefoontjes die de beroemde genodigden ongedeerd langs fans en fotografen proberen te loodsen.

Puff Daddy, Elizabeth Hurley, George Michael, Rupert Everett en Chloe Sevigny worden verwacht, maar of ze er allemaal zijn, kan ik vanwege de vlijtige bodyguards niet bevestigen. Wel zit ik oog in oog met Santo Versace, de broer van Donatella en zakelijk leider van het bedrijf. Zoals steeds ziet hij er beheerst maar allesziend uit, duidelijk een man die de zaken onder controle houdt.

Ook Donatella, die sinds 1997 de creatieve leiding over het huis heeft, weet duidelijk waarmee ze bezig is. Dit is een collectie die op het lijf geschreven is van showbeesten, zangeressen, Oscar-winnaressen en andere glitterati. 'Roc'Koco' is het thema en ze omschrijft dat als: 'proustiaanse luxe, madame de Pompadour, Versailles Chicks, Boudoir & Rock-'n-Roll.'

Hier zit geen enkel kledingstuk een halve millimeter te breed. Alles is strak en kort gesneden, van de eerste redingote in zijden patchwork, met lange manchetten van goudkant over een minuscuul kanten onderjurkje, tot het strakke pakje van zwart slangenleer met royale afwerking van zwarte kant.

In het tweede deel komen de lange, bewerkte voile jurken aan bod, vloeiender van stoffen maar nog steeds nauw naar het lijf geknipt. Soms met een sleepje, soms met een lijfje dat geheel de buste bloot laat, soms met een kap, soms met een duizelingwekkend diepe ruguitsnijding. Hier moet Elizabeth Hurley zeker haar gading vinden.

Met het slot is de cirkel opnieuw rond: een lange jurk die hetzelfde patchwork van de opening herneemt, nu in zachtere pasteltinten en in plaats van gouddraad met glinsterende steentjes tussen de lapjes gezet. Een juweel. "De periode van de arrogantie is voorbij", had Santo Versace de vorige dag gezegd in le Figaro. "Voor 1990 kochten de mensen alles wat we hen voorschotelden, daarna zijn ze gaan kiezen. Vandaag zoekt de klant iets om zich mee te onderscheiden. Wie in de groeiende sector van de luxe wil overleven, moet kwaliteit en uitmuntendheid bieden." In ieder geval kunnen de klanten van Atelier Versace zich onderscheiden. Niets is zo herkenbaar in de mode als deze compromisloze glamour.

Galliano kruist de straat met Hollywood, Donatella brengt 'Roc'Koco'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234