Woensdag 06/07/2022

Reportage

Een dag na de rellen in Brussel: "De sleutel ligt bij de ouders"

Na de mis in de Karmelietenkerk discussiëren Ameovi Homawo, Christian Jacob en Ndagi Mutiri met elkaar over de rellen. Alle drie prediken ze discipline.
Na de mis in de Karmelietenkerk discussiëren Ameovi Homawo, Christian Jacob en Ndagi Mutiri met elkaar over de rellen. Alle drie prediken ze discipline. "Anders wordt je kind de baas", aldus Ameovi.Beeld thomas legreve

Waarom jongeren zaterdagavond plots amok maakten, weet niemand in de Brusselse Louizalaan. Er zijn alleen vragen en er is boosheid. "Misschien moeten ze de ouders wel heropvoeden."

Rik Van Puymbroeck

Qua 'la vie continue' kan dit tellen: op zondagochtend koopt een Afrikaanse man een ijsje bij Pascalino op de Guldenvlieslaan. Verkoper Paolo kijkt er zelf van op, maar schrikken doet hij van niets meer. Ook niet van de miserie van zaterdagavond. "Het is niet te vergoelijken", zegt hij. "Ik heb thuis zelf een gamin van 15. Die loopt op zaterdagavond niet op straat. Er waren jongens van 12 bij. Die kunnen amper rechtop pipi doen. Dus dat zit fout. Maar la police helpt ook niet. Zelfs tegen mij zijn ze niet vriendelijk. Misschien zit daar ook een verklaring in."

Niet dat Paolo de schuld bij de Brusselse politie legt. Het zit hem in het algemeen klimaat, zegt de ijsverkoper, zelf uit Molenbeek. En in een generatie zonder voorbeelden. "Volgens mij is het een minderheid die overal opduikt. Ik weet zelfs niet of ze van hier zijn."

Het is de kern van de vraag bij wat al drie keer gebeurde. Een feest voor het Marokkaanse voetbal werd een vechtpartij. De oproep van snapchatter Vargasss92 ontaardde. En zaterdag ontstond miserie na wat een gewone manifestatie aan de Libische ambassade was.

Saïd Boujmil, ober in Le Trappiste aan de Naamsepoort:
Saïd Boujmil, ober in Le Trappiste aan de Naamsepoort: "Sociale media zijn een ellende. Daar worden die jongeren aangetrokken door mensen die verborgen zijn."Beeld thomas legreve

Daar ligt het patroon. "Voor die gasten is dit een taal geworden", zegt Saïd Boujmil, ober in Le Trappiste aan de Naamsepoort. "Ze gebruiken dit om te tonen dat ze aan de kant gezet zijn. Zelfs al is dat niet zo: ze dénken het wel. En worden daarin bevestigd door een oudere werkloze generatie. Dat wordt een vicieuze cirkel. Als Ahmed werk zoekt, gaat de werkgever nu zeker denken: ah non, ik wil geen problemen." Zelf van Marokkaanse afkomst maar in Brussel geboren, is Saïd strengst voor de ouders. "De sociale media zijn een ellende. Daar worden die jongeren aangetrokken door mensen die verborgen zijn. Maar die poort staat open, die kun je niet meer sluiten. Dus ligt de sleutel ligt bij de ouders. Het wordt tijd dat zij hun verantwoordelijkheid nemen en hun kinderen in de hand nemen. Moeten zij heropgevoed worden? Misschien is dat wel een idee."

Destabilisering

Maar dat patroon is er dus. Gebruikmakend van een bijeenkomst, infiltrerend, dan amok makend. Het kan zelfs hier, in deze Guldenvlieslaan, waar je de Apple Store en Montblanc vindt. Geen achterbuurt. Een gebarsten ruit bij Ice Watch herinnert aan zaterdagavond. En tussen al die winkels staat de Karmelietenkerk waar de mis net afgelopen is en organist Guy Van Waas zegt: "Toen ik zaterdagavond het nieuws las, dacht ik dat dit misschien een vorm van destabilisering was. Zoals de aanslagen op de Bataclan en die van 22 maart waren. Is dit een manier om ons wat onveilig te laten voelen? En gebruiken ze daarvoor een stuk of dertig jongeren die je in deze buurt niet zou verwachten?"

Al die vraagtekens staan er niet voor niets. Het is Van Waas' analyse niet, het zijn vragen. Gelovigen die net de mis bijwoonden, denken wel antwoorden te hebben. Ameovi Homawo, Christian Jacobs en Ndagi Mutiri hebben zelf kinderen en prediken discipline. "Anders wordt je kind de baas", zegt Ameovi, vrouw met Congolees-Togolese roots.

Op zijn gsm toont Ndagi Mutiri een foto. "Mijn zoon van 11 kreeg dit boek op school. De titel is Comment éduquer ses parents? Welk signaal geef je daarmee? Zo kweekt de maatschappij toch zelf rebellen?" Hoe de maatschappij met die rebellen omgaat, is volgens Jacobs dan weer fout. "In Brussel is er te weinig repressie van de politie. Als er problemen zijn met buitenlanders, of het nu Chinezen of Congolezen zijn, kijken ze weg. Toen de New Jacks, een bende van Congolezen voor problemen zorgden, kwam de oplossing van de Congolese mama's. Zij grepen in, omdat de politie het niet deed."

Organist Guy Van Waas in de Karmelietenkerk.
Organist Guy Van Waas in de Karmelietenkerk. "Moeten al die jongeren de Brabançonne leren? Neen. Maar zoiets gemeenschappelijks verbindt misschien wel."Beeld thomas legreve

Brabançonne

Conclusie? Guy Van Waas denkt aan hoe het wás en hij kan vergelijken: in 1948 werd hij in Molenbeek geboren. "Toen ik eind de jaren 60 muziekles gaf, zowel aan Nederlandstaligen als aan Franstaligen, kwamen er plots ook kinderen van migranten. En ik moest hen de 'Brabançonne' aanleren. Dat was vreemd en op het secretariaat haalde ik een wereldkaart. Iedereen mocht zijn land van herkomst aanduiden. Nadien zei ik: 'Vergeet jullie cultuur niet, maar onthoud dat dit het land is waar jullie misschien zullen blijven. En hier is dit ons lied.' Ze hebben dat geleerd en op het einde van het jaar gaven we een prachtige uitvoering. Zeg ik nu dat al die jongeren nu de Brabançonne moeten leren? Neen. Maar wel dat zoiets gemeenschappelijks misschien verbindt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234