Maandag 10/05/2021

Cult & homeChokri Ben Chikha

‘Een crisis overleven doe je met verbeeldingskracht’

Chokri Ben Chikha. Beeld Eric de Mildt
Chokri Ben Chikha.Beeld Eric de Mildt

Hoe overleven notoire cultuurminnaars thuis hun corona-isolement? Vandaag: tips van theatermaker Chokri Ben Chikha.

Wat is uw corona-situatie?

Chokri Ben Chikha: “We hadden hier daarnet even problemen met ons internet en het was meteen paniek in huis. Het is gek hoe dat plots even elementair wordt als water. Verder had ik deze week zowat alle symptomen van corona. Ik ben naar de dokter geweest en die wist me te zeggen dat ik een verkoudheid had. Ik ben nog nooit zo blij geweest met een verkoudheid (lacht).”

Wat kunt u de mensen aan cultureel lekkers aanraden?

“Ik denk dat we de mensen nu vooral hoop, troost en reflectie moeten bieden. In tijden als deze komen vooral de wetenschappers aan het woord, de virologen en epidemiologen, en terecht trouwens. Maar het is ook belangrijk dat kunstenaars zich laten horen, om de zaak vanuit verschillende perspectieven te kunnen bekijken. Een crisis overleven doe je met verbeeldingskracht.

“Een serie die ik kan aanraden om dat perspectief te bieden is The Leftovers. Daarin verdwijnen op een bepaald moment honderdduizend mensen van de aarde, zonder dat er echt een verklaring voor wordt gegeven. Dat is toch een beetje wat we nu ook meemaken. Het boeiende is dat je in die serie merkt hoe een samenleving reageert, hoe er paniek ontstaat, hoe leugens en geruchten de ronde doen en hoe iedereen op zichzelf wordt teruggeworpen. Het is ook hét moment om eens stil te staan bij de dingen en je af te vragen: wat is nu eigenlijk mijn relatie met mijn collega’s of familie?

“Daarnaast raad ik zeker The Knick en Babylon Berlin aan. The Knick is een reeks van regisseur Steven Soderbergh over enkele chirurgen in het begin van de twintigste eeuw. Ge-wel-di-ge serie. Chirurgen waren toen nog halve beenhouwers eigenlijk. Babylon Berlin gaat dan weer over het Berlijn van eind jaren 20 en het mooie daar is hoe je voelt dat er een enorme catastrofe op komst is. Je herkent gelijkaardige mechanismen van mediamanipulatie, polarisering en terreurdreiging, maar er is ook veel liefde en wijsheid. Ik hou heel erg van die mengeling van geschiedenis en actualiteit in beide series. Niet echt om vrolijk van te worden, maar wel toepasselijk dezer dagen is Sorry We Missed You, een film van Ken Loach over mensen die in de pakjesindustrie en in de zorgverlening werken en die overuren moeten kloppen tot ze erbij neervallen.

“Nu kun je zeggen: wat is er hoopvol aan dat soort series en films? Maar het gaat erom dat je je leert te verplaatsen in andermans situatie, dat je een en ander in perspectief leert te plaatsen. Zo kun je je hersens richting hoop en troost sturen. Dát is de kracht van kunst.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234