Dinsdag 23/07/2019

Gezondheid

Een brouwer die pleit voor minder pinten: hoe oprecht is dat?

Carlos Brito, CEO van AB Inbev, sprak donderdagmiddag op het Smart Drinking Forum in Leuven. "Schadelijk alcoholgebruik is een slechte zaak en moet worden vermeden." Beeld REUTERS

AB Inbev, 's werelds grootste brouwer, wil de onverantwoorde alcoholconsumptie in Leuven met tien procent doen dalen. Maar dat voornemen overtuigt niet iedereen. "De zware drinkers zijn hun beste klanten."

"Schadelijk alcoholgebruik is een slechte zaak en moet worden vermeden." Zo sprak Carlos Brito, CEO van AB Inbev, donderdagmiddag in Leuven. Samen met de stad, de universiteit en het universitair ziekenhuis stelde hij er 'Lazarus, een nuchtere kijk op drinken' voor. 

Onder die naam zullen de vier partners de komende jaren preventieve acties opzetten die overmatig drinken bij jonge en kwetsbare inwoners moeten tegengaan.

Brito en co. willen de komende maanden een screeningsprogramma uitrollen bij Leuvense huisartsen. Daarmee kunnen artsen patiënten regelmatig bevragen over hun alcoholgebruik. “Doel is om 30 procent van de patiënten die risico lopen advies en een behandeling te geven.”

Ook werd er een bevraging georganiseerd bij 1.136 inwoners over hun drankgebruik. Daaruit blijkt dat bijna dertig procent van de 14-15 jarigen aangeeft in de afgelopen maand alcohol te hebben gedronken. In een op de vijf van die gevallen gaat het over zwaar drankgebruik.

In Leuven geven zowel het stadsbestuur, de KU Leuven als het UZ Leuven aan dat ze erg blij zijn met de samenwerking. De stad is een van zes steden wereldwijd die met AB Inbev in zee gaan. Ook in Brazilië, Mexico, Zuid-Afrika, China en de Verenigde Staten worden projecten opgestart, samen goed voor 1 miljard euro.

Laten gebruiken

Marijs Geirnaert, directeur van het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD), kan het enthousiasme moeilijk thuisbrengen. "Het is altijd fijn om extra middelen voor preventie te krijgen. Maar ik vrees dat deze partners zich laten gebruiken door een bedrijf dat toch nog altijd als voornaamste doel alcohol verkopen heeft."

Geirnaert zegt het ongeloofwaardig is dat AB Inbev stelt onverantwoord alcoholgebruik terug te willen brengen. "50 tot 75 procent van hun omzet wordt gerealiseerd door een groep die bekendstaat als zware drinkers (mensen die meer dan 350 gram alcohol per week consumeren, red.). Dit zijn hun beste klanten."

AB Inbev benadrukt dat ze geen baat hebben bij onverantwoord drinkgedrag. "Wij zien net als anderen de kwalijke gevolgen voor de maatschappij en de gezondheid. Voor ons is het ook niet interessant om onze producten geassocieerd te zien met negatieve zaken als overlast." Daarom zet de bierproducent in op alcoholvrije- en arme bierproducten. Tegen 2025 moeten die 20 procent van hun wereldwijde volume bedragen, klinkt de belofte.

Tabaksindustrie

AB Inbev is niet de enige commerciële speler die de strijd aanbindt met zijn eigen producten. Eerder dit jaar publiceerde Philip Morris, producent van onder meer Marlboro, een paginagrote advertentie met de boodschap: 'onze nieuwjaarsresolutie is om te stoppen met roken'. In een begeleidende tekst verklaarde de tabaksfirma alternatieven te zullen aanbieden, zoals de elektronische sigaret. Ook de gokindustrie geeft regelmatig aan hoe ze haar spelers wil beschermen, zegt Geirnaert. "Door zelf met een proactief beleid te komen, hopen zo'n bedrijven strengere overheidsmaatregelen te ontlopen."

Tim Smits (KU Leuven) ziet een andere verklaring. Een bedrijf als AB Inbev beseft volgens de marketingprofessor hoe onze samenleving zich steeds bewuster wordt van de schadelijke effecten van alcohol. "Het is logisch dat AB Inbev daarop inspeelt." Dat kan met een aangepast gamma zijn, maar ook met een Leuvens project als 'Lazarus'. Beide kunnen oprecht zijn, meent hij. "Zeker als je weet dat er een steeds grotere vraag is naar alcoholvrije- en arme dranken."

Het dubbele gevoel van sommigen bij het voornemen van AB Inbev noemt Smits logisch. "De tabaksindustrie heeft een slecht voorbeeld gegeven. De producenten hebben te lang ontkend dat hun producten ongezond zijn. Ze zijn koppig blijven lobbyen." Daar zijn lessen uit getrokken. "Kijk naar de voedingsindustrie, die zet ook op beide pistes in. Studio 100 verkoopt naast ongezonde Maya de Bij-worst ook gezonde Plop-appels."

Maar als AB Inbev oprecht het alcoholgebruik wil terugdringen, moet ze de maatregelen nemen die hun effectiviteit al hebben bewijzen, vindt VAD. "Dat zijn: de prijzen verhogen, advertenties stopzetten en de leeftijdsgrens optrekken. Daarvan weten we dat het werkt."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden