Vrijdag 30/09/2022

Een broek vol goesting

cd van de week l Angie StoneHHHH Stone Lovebart steenhaut

Het is waar: in r&b, een stroming waar iedere week een nieuwe golf Amerikaanse artiesten de markt overspoelt, worden weinig woorden zo misbruikt als het begrip soul. Je proeft er het bloed, het zweet en de tranen bijna door. Tenminste, als de soul er is, want niet zelden eigenen clevere marketingjongens zich het woord toe alsof ze de auteursrecht erop bezitten. Omdat het een diepgang suggereert waar het veel platen uit het genre aan ontbreekt. Omdat het herinneringen oproept aan ongenaakbare iconen als Otis Redding en Aretha Franklin. Of gewoon omdat het zo lekker bekt. Bij het gros van de acts voel je haast instinctief aan dat het hen vooral om roem en onsterfelijkheid te doen is, en net zoveel keren blijken het pluimpjes die bij de eerste windstoot zo weer uit je herinnering geblazen worden.

Angie Stone is evenwel haar gewicht in goud waard en dat wil - zie foto overigens - wat zeggen. De Amerikaanse zong al twintig jaar professioneel voor ze in 2000 wereldwijd doorbrak met Black Diamond, een uitstekende cd waarop ze blues, gospel en gitzwarte soul op een avontuurlijke wijze combineerde. Mahogany Soul was twee jaar later nog beter, met naast het briljante 'Wish I Didn't Miss You' het al even briljante 'Time Of the Month' een song waarin ze met veel gevoel voor humor haar regels bezingt.

Op haar gloednieuwe cd is Stone verliefd. Niet alleen de titel spreekt boekdelen, ook de nummers zijn bij momenten even suggestief als de heetste passages op de laatste Janet Jackson. Op 'Touch It' zingt ze bijvoorbeeld met een ontwapenende eerlijkheid over de moeizame zoektocht naar een orgasme: "Took a minute just to get it right / Now we're gonna have to keep it tight / ... I'm your desert for tonight."

Angie Stone illustreert dat ze zich in elke gram van haar lichaam een sexy vrouw voelt, en klinkt zwoeler dan ooit. 'Karma', een lome popsong waarin een akoestische gitaar voor wat koelte zorgt, behoort wat dat betreft tot de absolute uitschieters. 'You're Gonna Get It' is voor haar wat 'Sexual Healing' voor Marvin Gaye was: ze klinkt geil als boter en zingt met een onderbroek vol goesting.

De muziek klinkt clean maar niet glad, de bas wast tegen je middenrif aan, en bovendien slaagt Stone erin de gastoptredens van bevriende artiesten, vaak een pest op r&b-platen, tot een minimum te beperken. Snoop Dogg rapt even doorheen 'I Wanna Thank Ya' , en de ons onbekende Anthony Hamilton vult een cameo op 'Stay For a While' maar dat is het zowat.

Stone zingt hartverwarmend, stopt bij momenten hilarische zinnetjes in haar teksten ("This is tragic / Like when Michael left The Jacksons", klinkt het op 'U Haul') en schreef al bij al een cd bij elkaar die van begin tot eind hetzelfde niveau aanhoudt. Zonder echt opvallende hitsingles misschien, maar met genoeg fraai materiaal om niet teleur te stellen. En in haar geval is dat ruimschoots voldoende.

(J Records/BMG Ariola)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234