Zaterdag 07/12/2019

Een broeierige ode aan de straatcultuur

'Skaters' van HETPALEIS is vrijblijvend maar ook verfrissend

Wie wel eens een première bijwoont kent ze: de orakelende 'theaterkenners' die na afloop van de voorstelling nauwelijks kunnen wachten om met een glas in de hand zo accuraat mogelijk het geziene te benoemen, te categoriseren, te nekken in een jargon dat aan het geheel zijn specifieke tijd en plaats opdringt. Nooit eerder zag ik ze zo snel weer afdruipen als na Skaters, de nieuwste productie van HETPALEIS waarvoor directrice Barbara Wyckmans een beroep deed op de regisseur-choreograaf Abdelaziz Sarrokh.

Sarrokh maakt sinds enkele jaren furore met zijn gezelschap Hush Hush Hush. Gefascineerd door het skate-gebeuren dat zich dagelijks op het Antwerpse Theaterplein afspeelt, ontstond het idee om deze jongeren over de drempel van het theater te trekken. Dat klinkt nogal betuttelend, maar de dansexplosie tijdens de receptie na de première van Skaters maakte duidelijk dat hier niet al te veel compromissen waren gesloten. De bladers, skaters en dansers die Sarrokh samen wist te brengen van zo ver als Charleroi, Brussel en Gent brachten hun eigen publiek en een broeierige ambiance mee. Snel weg was de toeschouwer die kwam kijken naar 'een locaal omgevingsproject over de nieuwe lichamelijkheid'.

Abdelaziz Sarrokh staat intussen een beetje tegen wil en dank bekend als de elektricien-straathoekwerker die zich na de finale van de Beste Belgische Danssolo (Victoria) en enkele opdrachten bij Les Ballets C. de la B. ontpopte tot choreograaf van het straatgebeuren. Erkenning vanuit het establishment kwam er met de voorstelling Carte Blanche door Hush Hush Hush, een gigantisch succes in binnen- en buitenland dat hij bekroond zag met de Signaalprijs 1997. Nadien volgden nog Via en K'dar, steeds vanuit hetzelfde uitgangspunt gemaakt: een voorstelling gebaseerd op een mengvorm van hedendaagse dans en hiphoptechnieken.

Bijzonder aan Skaters is dat in deze jeugdvoorstelling weinig artistieke abstractie werd gemaakt van de straatcultuur die hiphop in oorsprong is. Op het podium staat een heuse ramp (skateboardschans, nvdr) opgesteld, waarrond op allerlei platforms leven en liefde van een kleurrijk groepje kinderen en jongeren wordt verzinnebeeld. Nu en dan wisselen ze eens een woord, maar over het algemeen spreken hun atletische en lenige lichamen elk een persoonlijk dialect van skaten, bladen en dansen, dat Sarrokh tot een zwoel en verfrissend geheel weet te kneden.

Natuurlijk bestaat hier het risico van 'overchoreograferen', waardoor een zekere kunstmatigheid zou worden opgelegd aan wat in wezen een spontane straatcultuur is, met codes en gewoontes in een eigen dynamiek. Het is een klip die Skaters met gemak omzeilt. Misschien omdat Sarrokh van al dat skaten en bladen niet veel kaas had gegeten en daardoor ook substantieel was aangewezen op improvisaties van zijn spelers.

Voor de gelegenheid ben je eens blij dat het inhoudelijk allemaal niet zo veel om het lijf heeft. Want door de opbouw in losse, vrijblijvende taferelen houdt deze voorstelling zich ver van elke vorm van valse pathos. In plaats van emoties en gebeurtenissen te verbaliseren worden ze explosief gemaakt in een amalgaam van bewegingstalen en aanstekelijke dansmuziek, mét dj wel te verstaan. Sommige spelers hadden dan wel enige podiumervaring, voor anderen was dit iets geheel nieuws, en dat voel je als kijker op een leuke manier aan. Bijvoorbeeld als iemand bij een vergissing zo luid en oprecht 'shit' sist dat het publiek er vanzelf om moest lachen. En toen bij de eindgroet een wat stuntelige medewerker met twee dikke bossen bloemen van het toneel stuikte, kon de pret niet meer op. Met popsterallures slingerde een speler in een gebaar van ontlading zijn bloemen de zaal in en zonder het te weten zakten we af naar een stemmige after-party.

Vicky Laghuwitz

Voorstellingen van 18 tot en met 21 en van 25 tot en met 28 augustus, telkens om 20 uur, en op zondag 29 augustus om 17 uur. Inlichtingen en reserveren bij HETPALEIS op tel. 03/202.83.11

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234