Dinsdag 07/07/2020

Een Bowie voor iedereen

Vanaf vandaag loopt de overzichtsexpo David Bowie Is in het Londense Victoria & Albert Museum. Een sluitend antwoord op wié de Britse superster precies is, vind je er niet. Al doet deze retrospectieve wel een verdomd goede poging.

Al een halve eeuw lang spreekt David Bowie tot de verbeelding van verschillende generaties. De hernieuwde aandacht voor The Next Day liegt er niet om. Met die comebackplaat kwam de Britse legende zopas op 1 binnen in twaalf landen. En na een week prijkt de cd in 64 landen bovenaan de hitlijsten. Een weergaloze terugkeer, voor een popartiest die er tien jaar lang het zwijgen toedeed.

Maar ook de overzichtstentoonstelling die vanaf vandaag haar deuren opent, verpulvert records. In de voorverkoop gingen zo'n vijftigduizend tickets over de toonbank. En een slordige drieduizend aanvragen zouden per uur(!) binnenstromen. Uitverkocht wordt de tentoonstelling nog niet genoemd, ook al omdat een verlenging mogelijk is. Maar per minuut wordt het moeilijker om een ticket te bemachtigen voor de slotdag van 11 augustus.

Die stormloop is gerechtvaardigd. Met een interactieve walkman, die werkt als een gps-toestel, doorloop je in V&A verschillende ruimtes, waar een overdaad aan memorabilia, kunstige relikwieën, anekdotes, auditieve en visuele hoogstandjes om je aandacht schreeuwen, zodat je rechtstreeks de drukke bovenkamer van Bowie lijkt binnen te wandelen. In tegenstelling tot de platenhoes van Aladdin Sane staan de ogen van Bowie wijd opengesperd op de affiche voor deze tentoonstelling. Dat zal wel geen toeval zijn: blikvangers in overvloed!

Over de exuberante garderobe van Bowie berichtte De Morgen Magazine vorige

week al uitvoerig. Maar naast de talloze podiumoutfits van Alexander McQueen, Giorgio Armani of Issey Miyake valt nog veel meer te ontdekken. Een kamer die zijn Berlijnse periode belicht bijvoorbeeld, met Bowies schilderij van Iggy Pop. Een kladversie van Rock 'n Roll Suicide, waarop in hanenpoten correcties werden aangebracht. Lichtplannen, maquettes, set designs en blauwdrukken voor hoezen die zo gedetailleerd beschreven worden, dat ze een perfectionistische controlefreak verraden. Een kattebelletje van zijn ongeruste moeder, die hem mist. Een zwart-wittelevisiefragment, waarin de 17-jarige Bowie de spreekbuis is van de 'Sociëteit voor het verhinderen van wreedheid tegen langharige mannen'.

Andere beelden tonen dan weer hoe een Britse reporter schampert over de incarnatie Ziggy Stardust als "freak met zilveren nagellak". De hits and misses van Bowies filmcarrière worden ook opgelijst, mét compromitterend beeldmateriaal. En verderop lazen we een gedicht van Annie Lennox, waarin ze haar held bedankt voor "glittering possibilities".

Hoewel Bowie officieel niets met de tentoonstelling te maken heeft, kregen curator Geoffrey Marsh en collega Victoria Broackes wel de toelating om te snuisteren in de royale privécollectie van de superster. Meer dan driehonderd items uit dat archief - dat 75.000 stukken herbergt! - kregen een plaatsje. "We hebben allemaal onze eigen David Bowie", vertelt de curator. "De helse opdracht was om die allemaal aandacht te geven."

Belgische knipogen

Ook de helden van Bowie slopen in de expo. Zo legden de woorden van George Orwell in de roman 1984 een bouwsteen voor Bowies levensfilosofie: "The clever thing is to break the rules and stay alive at the same time". Wie oplet, vindt ook referenties aan filmregisseur Stanley Kubrick, het literaire genie van Oscar Wilde, het cabaret van Kurt Weill of de kleerkast van dadaïst Klaus Nomi. Marcel Duchamp, die als vrouw poseerde voor de lens van Man Ray, inspireerde Bowie dan weer tot het androgyne creatuur Aladdin Sane en de drag queens die hij speelt in de clip van 'Boys Keep Swinging'.

Er passeren ook enkele Belgische knipogen: topmodel Hannelore Knuts kreeg een plaatsje in de eregalerij van epigonen, en verder tref je het artwork van Guy Peellaert aan. Maar ondanks die royale inkijk in zijn leven, lijkt Bowie achteraf meer dan ooit een enigma. Ongrijpbaar.

De tentoonstelling eindigt in een soort amfitheater waar hij je persoonlijk toezingt vanaf een immense videowall. Eerst speelt een fragment uit de beroemde film die D.A. Pennebaker maakte tijdens het finale vaarwel van Ziggy Stardust. Daarna klinken liefst drie versies van 'Heroes' simultaan. In de aanschijn van Bowie, die vijf keer groter verschijnt, zie je toeschouwers spontaan zwijmelen. In deze sfeer is het bijna onmogelijk om niét als een apostel van de Man who fell to earth buiten te stappen.

David Bowie Is loopt in het Londense V&A Museum tot augustus.

Via Eurostar Plus Culture, het cultuurprogramma van de treinverbinding naar Londen, krijgt u twee tickets voor de prijs van één, zolang de voorraad strekt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234