Donderdag 20/06/2019

bloemen

Een boeketje 'wilde' bloemen, maar dan zoals die op Pinterest graag

Jongeren lopen opnieuw vaker binnen bij de bloemist. Toch is het niet de traditionele bloemenwinkel die daar een graantje van meepikt, maar vooral de nieuwe, 'hippere' bloemenstart-up.

Beeld Coppens Laureys

De bloemist doet het - na enkele jaren van crisis - weer iets beter: hun aandeel in de bloemen- en plantenverkoop in ons land steeg in 2016 met 2 procent, zo blijkt uit cijfers van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing. Toch lijken het vooral de hippere bloemenstart-ups te zijn die het goed doen. Terwijl ongeveer de helft van de traditionele bloemenzaken de afgelopen zes jaar kopje onder ging, kwamen er sinds 2010 ook zo'n 1.393 nieuwe bloeminitiatieven bij, dat blijkt uit cijfers van Unizo. 

En die lijken het voorlopig vrij goed te doen. "De aantrek onder jonge mensen naar een stukje groen is duidelijk merkbaar", zegt bijvoorbeeld Charming Kerkhof, uitbaatster van STEK, een Gentse koffiebar die zich ook toelegt op de verkoop van potplanten. "Goed mogelijk dat de Scandinavische interieurtrends in magazines of op socialemediakanalen daar voor iets tussen zitten." 

Ook onlinebloemenleverancier Bloomon merkt op dat de zaken steeds beter lopen én dat dat vooral aan jonge mensen te danken is: "Vorig jaar is onze verkoop ongeveer vervijfvoudigd, met de grootste groei bij de klanten tussen 25 en 45 jaar." 

Dat jonge mensen vooral kiezen voor de nieuwe initiatieven als Bloomon en STEK, heeft vooral met diens marketingstrategie te maken: "De kracht van zo'n start-ups zit vooral in het feit dat ze gaan voor één welbepaald product - zoals potplanten of wilde bloemen - en daar ook echt hun uithangbord van maken. Ze proberen een verhaal te vertellen", zegt trendwatcher Herman Konings. Serge Volckaert, eigenaar van een bloemenzaak in Gent, onderschrijft: "Het zijn misschien dat soort zaken die een nieuw, jong publiek kunnen aantrekken. De gewone traditionele bloemist moet het toch nog altijd vooral hebben van de oudere bloemminnende dames." 

Wilde bloemen 

Niet alleen het type zaak waar de 'jonge koper' graag komt, lijkt anders, ook de plant die hij wil, is dat: "Wie komt voor een kamerplant, kiest vaak een opvallend en groot exemplaar, iets dat het terras of de woonkamer echt uitstraling geeft", zegt Xavier Vaernewyck van plantenwinkel De Groene Droom in Antwerpen. Naast omvangrijke cactussen doen ook hydroplanten – makkelijk in onderhoud – het goed.

Bij de boeketten zijn de gemengde, niet al te afgeborstelde, exemplaren in trek. Ook daar is de invloed van Pinterest en Instagram waarschijnlijk niet te onderschatten: "Mensen vragen ons vaak heel specifiek om een Pinterest-waardig boeket", zegt Vaernewyck. Volgens hem hebben planten naast een persoonlijke functie steeds meer een publieke waarde te vervullen. "Mensen willen met hun bloem of plant een statement maken, een manier van leven uitdragen, laten zien dat ze zichzelf verzorgen." 

Die statement-functie van 'indoor groen' ziet ook Konings: "Mee met de laatste digitale hypes is iedereen wel, voeling hebben met een analoge trend zoals die van de wilde bloemen, geeft iemand de kans zich te onderscheiden van de massa." 

Ecologie 

Tot slot is er misschien ook een ecologische factor in het spel. "Mensen worden zich steeds meer bewust van het feit dat snijbloemen uit het reguliere circuit, niet zo ecologisch verantwoord zijn: ze zitten vol pesticiden en worden vaak overgevlogen uit verre landen", zegt Paulien Verhaest van Blommm, een kersvers Gents initiatief dat biologische bloemen recht van het veld met de fiets tot bij de stedeling wil brengen. 

Dat ecologisch bewustzijn, samen met een hernieuwde liefde voor de volle natuur, maakt dat mensen steeds meer naar plukweides van Vlaamse bloemenboerinnen trekken. "Die trend hoopt Blommm nog wat extra aan te wakkeren."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden