Zaterdag 03/12/2022

Een boeket met vele bloemen

Na de vorige Biënnales van Leuven onder leiding van Johan Pas en Lut Pil trok Leuven Herman Labro aan, die via De Kunstbank al jaren werkt aan het huwelijk tussen kunst en educatie. Labro koos niet voor een centraal thema of concept. Eenentwintig kunstenaars(collectieven) bedachten een solotentoonstelling, zochten zelf naar een perfecte plek in de stad en verzorgden elk de uitgave van een apart kunstenaarsboek. Een titanenwerk.

Leuven / Van onze medewerker

Luk Lambrecht

Na een tijd sleurt de Biënnale-ganger dan ook een pak boekjes mee die de toeschouwer inzicht moeten verschaffen in de particuliere kijk van de verschillende kunstenaars. Op zichzelf is dat een goed uitgangspunt, omdat de nadruk komt te liggen op de evolutie in het oeuvre van de kunstenaars en dat gebeurt in de wereld van de grote spektakelgerichte zomerprojecten steeds minder. Ondanks het massale aanbod ontsnapt de Biënnale van Leuven op die manier aan de huidige trend van 'kunstconsumptie'.

In totaal zijn er niet minder dan 21 autonome deelprojecten; ik vis er een aantal opmerkelijke uit. Van Fred Bervoets (1942) wordt in de Predikherenkerk een dertigtal werken getoond die als het ware een retrospectief vormen van Bervoets artistieke kunnen. Het belang van Bervoets wordt hier duidelijker; via de recente monumentale doeken zie je meer en meer een uitzuivering van zijn vroegere overwoekerende figuratieve beeldtaal. Via schematische voorstellingen van het 'gewone (familie)leven' weet Bervoets die sfeer te ontdubbelen via een helder kleurgebruik dat perfect contrastreert met de vele witte en deugddoende leemtes in zijn werk. Naast de zeer grote recente werken kan de toeschouwer hier in een rustige, museale sfeer verder kennismaken met dit ietwat uit de belangstelling geduwde oeuvre.

Wat verderop in het Stedelijk Museum slaat de meer conceptueel-geïnteresseerde bezoeker bijna achterover bij het zien van de (jawel!) museale overzichtstentoonstelling van de meest militante grondleggers van de concept art. Art & Language schittert hier door telkens een recent werk te confronteren met historisch werk uit de jaren zestig en zeventig. Art & Language is nog altijd een spinglevend collectief dat de kunstgeschiedenis aangrijpt om kritische vragen te stellen over het functioneren van de kunst tegen de achtergrond van een veranderende sociaal-culturele context. Bekijk vooral de fantastische vroege werken waarin het statuut van het 'raadselachtige' schilderij werd bekritiseerd. Op Secret Painting (1967-68) schilderde A&L op een monochroom zwarte achtergrond de tekst: "The content of this painting is invisible; the character and dimension of the content are to be kept permanently secret, known only to the artist". Dit werk zegt ongeveer alles over de attitude van heel veel conceptueel geïnspireerde kunstenaars die zich toen afzetten tegen alle vormen van expressionisme.

Na deze Britse mokerslag midden in de context van een gezapig provinciaal museum is het opnieuw raak met de installatie van Orla Barry (1969) in het nabijgelegen Artesgebouw. Kleurenfoto's van een rots in de zeebranding en één foto van een jonge vrouw met emmer vormen de prelude voor een luisterspel dat zich afspeelt in een volledig in een rode kleur gehulde afgesloten hut. Eenzelfde concentratie straalt uit de bijzonder geslaagde interventie van Christoph Fink die in een begijnencel van het CC Leuven opnieuw een sublieme vorm geeft aan zijn vele reizen. De grote wereld zit hier als in een miniatuur geklemd in de ooit wereldvreemde cel van een begijntje... Wat mij betreft, is dit de beste ingreep die ik ooit zag van Fink; zuiver, logisch, vervreemdend, de fantasie prikkelend en gelardeerd met carbontekeningen en geluid met geroezemoes uit de als heel ver ervaren buitenwereld.

De onvolprezen curator/criticus Jon Thompson maakte de presentaties en boekjes van Panamarenko (met het onbekende werk Bernouilli II) en een kleine wat minder spitante tentoonstelling met een greep uit het oeuvre wijlen James Lee Byars. Hier krijgt de bezoeker opnieuw geschiedenis voorgeschoteld en dat is mooi meegenomen om de kunstproductie van vandaag in een juister perspectief te zien.

Een ander hoogtepunt is de installatie in Galerij evenandyet met een via fax opgebouwde installatie met een video van Sylvie Fleurie, werk van Olivier Mosset en een geur-indringende ingreep met bloemen en chocoladen paashazen van de Zwitser John M Armleder.

Behalve kritisch-plezante schilderkunst van de Amsterdammer Twan Janssen en de al bestaande sublieme ingrepen van Rombouts-Droste in School 4, loont het nog zeer de moeite even de tentoonstelling van gastcurator Kees van Gelder te bezoeken. Van Gelder is een bekend Amsterdams galeriehouder en hij toont in een labyrintische wirwar zeer uiteenlopende beelden, installaties en schilderijen Sylvie Fleury, Chritian Marclay en Klaas Kloosterboer naast dat van bijvoorbeeld Henk Peeters en Marijke Van Warmerdam. Wie toe is aan een nieuw decor in zijn huis kan terecht bij de nieuwe collectie van Franck Bragigand, die een laagje verf smeerde over de tweedehandscollectie van Spit, het Leuvense kringloopcentrum, en wie na al dat moois letterlijk een frisse duik wil nemen in een kunstwerk, kan dat volop elke zondagnamiddag in het Stedelijk zwembad via de ingreep van de Nederlandse Voebe de Gruyter. De Biënnale van Leuven is als een boeket met vele bloemen waarin iedereen wel zijn/haar smaak en kleur zal terugvinden.

Herman Labro verzette titanenwerk; het vergt een inspanning om heel wat moois in Leuven op één dag te overzien. Om die reden werd beslist dat het kaartje geldig blijft tijdens de hele periode van de Biënnale.

WAT: Biënnale van Leuven WAAR EN WANNEER: Nog tot 24 juni (van donderdag tot zondag van 10 tot 17 uur) met start aan de balie van het Stedelijk Museum, Savoyestraat 6 in Leuven. Kaart en plan kosten maximaal 250 frank.ONS OORDEEL: Het is een goed uitgangspunt de nadruk te leggen op de evolutie in het oeuvre van de verschillende kunstenaars. Op die manier ontsnapt de Biënnale van Leuven aan de huidige trend van 'kunstconsumptie'.

Fred Bervoets, Sara met springtouw, 1998. Bijgekleurde ets, 100 x 70 cm. (© Fred Bervoets)Actuele kunst

Ontbreken van centraal thema verlegt aandacht naar oeuvre van 21 individuele kunstenaars

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234