Woensdag 15/07/2020

Een BMW in de hoofdrol

Duitse filmmaker Hermann Vaske moet van nieuwe 5-model alvast op het witte doek een ster maken

Brussel

Van onze medewerker

Bart Lenaerts

De gerenommeerde Duitse filmmaker Hermann Vaske draait op dit moment in opdracht van BMW Duitsland AG een kortfilm om de nieuwe BMW 5-reeks in de schijnwerpers te zetten. Het is niet de eerste keer dat de Duitse autobouwer het witte doek opzoekt om een nieuw product door middel van een compleet filmscenario wat extra glans te geven.

BMW laat niets aan het toeval over voor de promotie van zijn nieuwste geesteskind, de 5-reeks. De vermaarde Duitse reclame- en filmmaker Hermann Vaske legt de laatste hand aan 'The Big Idea', een kortfilm over een jonge brunette die een privé-detective inhuurt om samen met hem en een nieuwe 'Vijf' nachtelijk Los Angeles onveilig te maken.

Vaske is een reclamedier pur sang en werkte al met kleppers als Wim Wenders, Paul Arden en Tony Kay. Bij het gewone publiek raakte hij vooral bekend met zijn documentaire 'The world's Best Sellers: The A-Z of Separating People from their Money', met Dennis Hopper. Vaske doet alvast vage beloften over wat komen gaat: het moet een spannende detective worden met een spectaculaire finale die realiteit en fictie in elkaar doet overvloeien. Om zijn broodheren ten dienste te zijn, doorspekt hij het verhaal met documentaire scènes waarbij creatieve geesten uit diverse disciplines filosoferen over 'het idee'.

Vaske werd niet zomaar gekozen. "Zijn manier van werken beantwoordt aan onze merkfilosofie die de hoogste eisen stelt aan creativiteit en esthetiek bij de realisatie van innoverende ideeën", aldus Timm Kehler van BMW Brand Relations. De film zal in de reguliere bioscopen vertoond worden en première is voorzien voor het jaarlijkse reclamefestival in Cannes, begin juni.

Christophe Weertz, pr-manager van BMW Belgium vermoedt dat BMW Duitsland de inspiratie voor dit initiatief gehaald heeft bij de collega's van BMW Noord-Amerika, nadat die in 2001 'The Hire' hadden gecreëerd. Onder die vlag werden al acht kortfilmpjes opgenomen met in de hoofdrol een naamloze chauffeur-piloot die zijn rijkunsten leent aan wie hem daarvoor inhuurt. De Britse acteur Clive Owen geeft gestalte aan de stijlvolle kloon van James Bond en brengt uitsluitend spectaculaire en bandensmorende klussen tot een goed einde. In 2001 verleenden onder anderen John Frankenheimer, Amy Lee (Crouching Tiger, Hidden Dragon) en Guy Ritchie hun diensten, waarbij de laatste zelfs zijn aangetrouwde familie laat opdraven in een parodie op Madonna.

In 2002 eiste de fonkelnieuwe BMW Z 4 alle aandacht voor zich op in cinematografische rollercoasters van John Woo, Joe Carnahan en Tony Scott. Scott slaagde er zelfs in om James Brown te strikken die zichzelf in vraag stelt door op jacht te gaan naar de duivel, nadat hij zijn ziel aan hem heeft verlapt in ruil voor faam. De filmpjes maakten vorig jaar grote indruk op het reclamevolkje in Cannes.

"Dat soort projecten is momenteel echt een hype, omdat iedereen wil ontsnappen aan de strikte conventies van traditionele reclame", aldus Lies De Mol, copywriter bij reclamebureau LDV-Bates. Ook Christophe Weertz is overtuigd van het succes: "Het imago van BMW heeft daardoor vooral in Amerika een onverwoestbare boost gekregen. Het was een wereldprimeur omdat mensen voor het eerst via BMWFILMS.COM gratis filmpjes van het internet konden downloaden. Bovendien was BMW Amerika erin geslaagd grote namen te strikken omdat het totale artistieke vrijheid garandeerde aan de regisseurs, en dat was nog nooit gebeurd in de reclame." BMW draagt traditioneel de termen dynamiek, actie en creativiteit hoog in het vaandel. Dat soort boodschappen is niet zo eenvoudig over te brengen met de traditionele technieken, reden waarom BMW zich aan dit soort avonturen waagt.

En BMW gaat gewoon verder op zijn elan. Op dit moment draait regisseur Gary Gray een remake van 'The Italian Job'. De oorspronkelijke film uit 1969 met Michael Caine werd wereldberoemd dankzij een spectaculaire achtervolging met Mini's door Turijn. Gray laat zijn nieuweling weliswaar afspelen in Los Angeles, maar de nieuwe Mini (onderdeel van de BMW-groep) zal opnieuw een spectaculaire hoofdrol spelen. De film komt half mei in de Amerikaanse zalen, precies op het moment dat de Mini zijn debuut maakt over de Atlantische oceaan.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234