Zaterdag 04/12/2021

Een Belgisch feestje

25 jaar Belgische mode was zaterdagavond aanleiding voor een feest in de Parijse residentie van de ambassadeur. Veel schoon volk, en een terechte reden. De Belgische ontwerpers staan immers nog altijd internationaal hun mannetje en krijgen overwegend uitstekende kritieken.

Voor de gelegenheid had fotografe Marleen Daniëls een dozijn van haar modefoto's uitvergroot en in de verschillende kamers van de residentie opgehangen. Voor de ambiance zorgde, behalve de hoogzomertemperatuur, de Gentse groep Hong Kong Dong. Een ongewone zomeravond in oktober, met een mix van diplomaten, creatievelingen en schrijvers.

Enkele uren eerder had Haider Ackerman nogmaals zijn toverdoos geopend en een show gegeven om stil van de worden. Vorig seizoen had hij sommige redactrices tot tranen toe bewogen (er is een grappige compilatiefilm van gemaakt, waarop je de ene na de andere backstage in Haiders armen ziet vallen: "j'ai pleuré!", AG). Moeilijk dus om zoiets te overtreffen. Ackerman toonde deze keer een iets toegankelijker beeld, met nog steeds die zachtglanzende zijden stoffen in kleuren van glasramen, maar met wat nonchalantere broeken, enkellange, dunne jassen en platte veterschoen-slippers. Hij zet een lome, sensuele, chique vrouw neer: verbluffend.

'Out of Africa'

An Vandevorst en Filip Arickx, samen AF, waren op vakantie geweest in Kenia, en werden overweldigd door de schoonheid van het land en zijn mensen. Ze kwamen in contact met dokter Marleen Temmerman, die daar een gezondheidsproject heeft, en ze gingen een tweede keer terug voor diepere studie. Een bijzondere hoofdtooi van een jonge krijger inspireerde hen, en ze zetten zich mee aan de arbeid. De verentooien zetten meteen de toon van het defilé. Niet als gratuit styling-element, maar als essentieel vertrekpunt. Ook de kleuren, vooral het warme roodbruin van de aarde, brachten ze mee van de Afrikaanse grond. Met die gegevens - het militaire, dat bij hen altijd aanwezig is, de rechte lappen stof die de Keniaanse stammen weten te wikkelen en te draperen, en het kleurenpalet - levert het een zeer elegant, begeerlijk vrouwelijk beeld op, zonder in folklore te vervallen.

Maison Margiela mogen we eigenlijk alleen in historische zin nog Belgisch noemen, al blijft het huidige ontwerpteam alle referenties van stichter Martin Margiela boven halen. 'Lang' was het ordewoord van het defilé. De langste catwalk, de langste modellen, de langste kleren. In een lelijke blok aan de Seine was een eindeloze catwalk gemaakt van over elkaar liggende tapijten. De verklaring hiervoor kwam halverwege de show: een glanzende print van oosters tapijt, afgezet met witte franjes, keerde terug op rokken, jurken en op de iconische laarsjes met blokhak. Het silhouet doet erg denken aan de beginjaren van Martin Margiela: lange mouwloze jurken met een hoge split achteraan, het voorpand van de rok in leer. Jurken die gedrapeerd kunnen worden met klittenband of die bestikt zijn met (overbodige) ritsen. Jassen met de naden aan de buitenkant waar een teveel aan stof als decoratief element rond de armsgaten komt. Het woordenboek van Margiela wordt kennelijk geraadpleegd. Wie nog iets van toen in de kast heeft hangen, kan er gerust opnieuw mee voor de dag komen.

Dat onze noorderburen Viktor en Rolf een show in elkaar kunnen steken, wisten we al. Poppen was het thema van hun collectie, en iedereen riep "aaah!" toen het doek in de verzengend hete, zwarte zaal openging en een metershoge 'rozetheemutspop' zichtbaar werd. Helemaal bovenin zong het Franse duet Brigitte, en uit de rok kwamen één voor één de modellen gestapt. Het idee was leuk, maar te popperig, met te veel frullen en strikken. Achterliggend idee was: vergroot de details uit, en zo werd een paisleymotief (overal erg populair) zo groot als een huidkleurige, stijve jurk, en werden de overgenaaide steken op een naad, in contrasterende kleur een element van versiering. Maar we bleven achter met de vraag: waar is de vrouw die dit in 2012 wil dragen?

Modieus buitenbeentje

Een blikvanger was de eerste collectie van rapper Kanye West. Dat hij een zwak heeft voor mode, was bekend: hij zit bij veel shows op de eerste rij en hij ontwierp al sportschoenen voor Nike en Louis Vuitton. Voor zijn eerste collectie kreeg hij hulp van studenten van de befaamde modeschool Central Saint Martins in Londen. Het magazine Grazia kwam erachter waar hij zijn hoofdkwartier heeft geïnstalleerd. Dat bleek een voormalige club in Islington, waar studenten, gecoacht door hun directrice Louise Wilson, ijverig zaten te naaien. Goud, ivoor en perzik waren de dominante kleuren. West wist te vertellen dat zijn inspiratie kwam van Samoerai. "Buitengewoon duur" wist Grazia nog. Wij hebben het niet van dichtbij mogen zien, maar het feit dat ontwerpers als Azzedine Alaia en Olivier Theyskens wél in het publiek zaten, betekent dat hij toch serieus wordt genomen.

De modeweek loopt nog tot woensdag, met zwaargewichten als Hermès, Chanel en Louis Vuitton aan de staart. Op die manier zorgt de Chambre Syndicale de la Mode ervoor dat de buitenlandse pers niet voortijdig de koffers pakt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234