Vrijdag 27/05/2022

Een Belgisch boeltje

Een decennium Belgische popmuziek, samengebald tot tweehonderd nummers. Kaf tussen het koren inbegrepen.

DOOR BART STEENHAUT

Vorig jaar was de BEL 80-box - tien cd's met het beste uit de Belgische popmuziek van de eighties - niet alleen een heerlijke nostalgietrip maar ook een historisch document. Veel van die oude classics waren nooit eerder op cd uitgebracht en bleken bijgevolg al een eeuwigheid onvindbaar. Vooral de Belgische new wave uit de vroege jaren tachtig klonk - ondanks het vaak wat harige Engels - opvallend fris, en acts als The Employees, The Machines, Red Zebra en The Bet hoefden nauwelijks onder te doen voor de concurrentie van over het Kanaal.

Deze gloednieuwe lading cd's - tien volumes die elk een jaar van de nineties beslaan - is volgens hetzelfde principe opgebouwd. Soms is het een aangenaam weerzien, maar net zo vaak vraag je je hardop af hoe acts als Kid Safari, Derek & The Dirt en zelfs Leyers, Michiels & Soulsister destijds zo populair konden zijn. De Belgische popmuziek miste tussen de split van TC Matic en het opstaan van dEUS een eigen gezicht, en wist zich alleen met new beat en house van de grootste gemene deler te onderscheiden, tot diezelfde genres uiteindelijk zelf de grootste gemene deler werden.

Wat ook opvalt: veel van de groepen die op deze cd's de beste songs leveren, verdwenen na hun fifteen minutes of fame weer net zo snel als ze gekomen waren. Voorbeelden legio. Het bloedstollend mooie 'April & June' van The Sands, bijvoorbeeld, of 'Spinning Around' van Milk The Bishop, een band die zich heel even opwierp als het Vlaamse antwoord op Crowded House. Ook nog steeds charmant: 'My Boat' van Eden, waaruit later multimediababe Roos Van Acker zou opstaan. Met dEUS, K's Choice, Soulwax en Hooverphonic krijgt de Belgische rock uiteindelijk toch de internationale uitstraling die tot daarvoor eigenlijk alleen voor Front 242 en Lords Of Acid was weggelegd, en tussen de bedrijven door merk je ook dat De Kreuners op eigen terrein worden geklopt door superieure leerlingen als Noordkaap, De Mens en Gorky.

Zoals gezegd: niet alles is even essentieel en eigenlijk stemt het tot nadenken dat de Belgische pop in tien jaar tijd niet genoeg sterk materiaal bij elkaar wist te spelen om van deze verzamelaars stuk voor stuk onmisbare getuigenissen te maken. Niettemin: met wat geknoei vallen hier drie à vier cd's uit samen te stellen waar niet één zwak moment op staat. Benieuwd of de cd-box van het decennium nadien straks even goed zal scoren. (EMI)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234