Dinsdag 24/11/2020

Een belangwekkend stuk en een langgerekt divertissement

ballet

Ballet van Vlaanderen heeft nu een bredere top en dat kan het alleen maar ten goede komen

Antwerpen / Van onze medewerkster

Clara van den Broek

Sinds zijn aantreden (in 1987) als artistiek directeur van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, zorgt Robert Denvers ervoor dat zijn gezelschap, naast het in stand houden van het repertoire, de weg van het ballet ook verderzet met nieuwe, modern of hedendaags klassieke creaties. Daarvoor doet hij vaak een beroep op choreografen als Maurice Wainrot en Danny Rosseel. Beiden zijn ook dit seizoen bij het Ballet aan het werk. Vorige week ging alvast Eight Seasons van Wainrot in première, gecombineerd met Death and Fire van de Chinese choreograaf Xin Peng Wang, ook geen onbekende bij het Ballet.

Death and Fire is het belangwekkendste stuk van de twee. Daarin gaat Peng Wang de dialoog aan tussen dans en beeldende kunst. De link wordt gelegd door de muziek van componist Tan Dun (bij het grote publiek vooral bekend om zijn soundtrack bij de film Crouching Tiger, Hidden Dragon). Dun inspireerde zich voor zijn abstracte muziek op het werk van Paul Klee. Op scène en in de choreografie krijg je het referentiekader van de schilderkunst op een eerste niveau in de vorm van een verhaal over een schilder en een meisje in het schilderij. Maar de band ligt ook dieper, en graaft naar de kern van het ballet: zijn vorm. Ondanks de expressionistische inslag in zijn choreografie onderzoekt Peng Wang vooral de vormelijke kant van het ballet: zijn kracht, zijn fragiliteit, zijn uitgebreide compositorische en bewegingsmogelijkheden.

Voorzichtig toont Peng Wang ons een relevante weg voor ballet vandaag. Dansers in balletgezelschappen beschikken over zoveel technische capaciteiten dat zij heel ver zouden kunnen gaan in het ontwikkelen of uitkristalliseren van nieuwe vormen. Nieuwe vormen zijn vreemde vormen. Ze wekken de perceptie uit haar slaap, zijn ongrijpbaar, of net gesynthetiseerd tot het Gestalt van een concept (zoals de cirkelbeweging die Aysem Sunal maakt in de armen van Wim Vanlessen).

Puur formeel bekeken laat Death and Fire door zijn beheerstheid en ingehoudenheid veel plaats aan de verbeelding. De bewegingen zijn vloeiend. De spinale as is dominant. De bijna uitdrukkingsloze Sunal is soeverein als onschuldig meisje én femme fatale. De muziek corrigeert de al te eenduidig symbolische passages in de dans van de schilder (Vanlessen), en tilt de dans verder op naar een abstract niveau.

Na de pauze volgt Eight Seasons van Wainrot, meer een langgerekt divertissement op de Vier Seizoenen van Vivaldi, in combinatie met de seizoenen in Buenos Aires van Astor Piazzola. Eight Seasons is veel meer "doordeweeks ballet", waarvan de balletliefhebber dubbel en dik kan genieten. De dans is erg mooi, open, plezierig en soms intens. Toch is deze choreografie veel vrijblijvender, minder relevant dan Death and Fire. Hier en daar krijg je wel een interessant moment, zoals wanneer Ninon Veyt en Agalie Van Damme als legoblokjes door hun mannelijke partners worden opgesleept. Op zulke momenten wordt het ballet transparant.

Voor de rest geeft Eight Seasons je vooral veel tijd om naar de dansers te kijken, met een opmerkelijke prestatie van Alain Honorez (ook al in Death and Fire). Bovendien promoveren twee dansers ter gelegenheid van deze première tot de rang van principal: Ninon Neyt en Giuseppe Nocera. Vooral Neyt heeft veel aan présence gewonnen. Het gezelschap heeft nu een bredere top, en dat kan het alleen maar ten goede komen.

WIE EN WAT: Death and Fire van Xin Peng Wang en Eight Seasons van Maurice Wainrot bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. WAAR EN WANNEER: Nog op 11, 13, en 14/10 om 20 uur, en op 12/10 om 15 uur en 20 uur in Theater 't Eilandje, Antwerpen. Kaartjes: 0478/15.55.57 en 03/224.82.66. Op 17/10 in Hasselt, op 24/10 in Kortrijk, op 7/11 in Roeselare, van 14 tot 16 december in de Antwerpse Opera, en op 4/1 in Turnhout. ONS OORDEEL: Peng Wang toont interessante weg voor ballet, Wainrot brengt mooi maar minder relevant divertissement.

Ballet van Vlaanderen danst 'Death and Fire' van Xin Peng Wang en 'Eight Seasons' van Maurice Wainrot

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234