Zondag 20/09/2020
Mark CoenenBeeld DM

Gebeten hond

Een beetje marketeer weet dat een naam pas werkt als er een valabel en relevant product mee benoemd wordt

Mark Coenen gaat op wandel met de week.

Wie geen naam heeft, bestaat niet.

Een naam is een begin: een potlood­tekening waarvan alleen de lijnen zichtbaar zijn en de rest nog moet ingekleurd worden.

Sinds een paar jaar stopt het denken tijdens politieke onderhandelingen bij het bedenken van een naam: in plaats van een begin­punt is het een eind­punt.

In plaats van ingekleurd wordt het project van bij den beginne vakkundig uitgegomd.

Een naam als doekje voor het bloeden, de kers op een cake die niet de kans krijgt om te rijzen maar half afgebakken in de vuilbak wordt gegooid.

Zweeds, Bourgondisch, regenboog, ­Vivaldi, Arizona: geen mens weet na een tijd nog wie maar vooral wat er mee bedoeld werd.

De obsessieve naam­geving van politieke projecten is een metafoor voor de navel­staarderij in die kringen: verder dan een spits bedoelde omschrijving van de kleuren van de partijen die voor de zoveelste keer naast elkaar aan tafel zitten, komen ze niet.

Zelfs in de naam­geving van het politieke project van de toekomst zijn ze ­alleen met zichzelf bezig, denkt de ­misantroop in mij, die dezer dagen ­onbetaalde over­uren maakt.

Een beetje marketeer, zelfs zij die ­alleen avond­school gevolgd hebben, weet dat een naam ook pas werkt als er een valabel en relevant product mee benoemd wordt.

Nu is het een vlag op een modder­schuit. En het is levens­gevaarlijk.

Was een tijd geleden de Zweedse coalitie een passabel idee, nu denkt men bij Zweden aan bijzonder onverantwoord corona­beleid.

Vivaldi begon als symbool voor de kleuren van de politieke deelnemers maar eindigde als huppel­muziek die in de jaren 70 in liften van grootwarenhuizen furore maakte.

Deze week lanceerde Joachim Coens

de Avanti-coalitie: schrift­geleerden ­ontdekten alras dat daar een duidelijke verwijzing tégen de N-VA in zit (als je

de letters van Avanti door elkaar schudt, krijg je ongeveer anti N-VA).

Men kan de heer Coens van veel ­verdenken en dat doen er ook velen, maar zo zit hij niet in elkaar.

Avanti geeft de richting aan die we uit moeten: vooruit.

Heeft niets te maken met de club­kleuren van de partijen.

Het is een begin.

Doeltreffend in al zijn simpelheid, denk je dan, maar of het blijft plakken zal vooral van de media afhangen. Zolang het geen frame is dat uit de koker van de N-VA komt – uitvinders van de evergreen Marrakech-coalitie, die na vijf minuten door de hele pers gedachteloos werd overgenomen – weet ik het nog zo niet.

Zoals Stevie Wonder altijd zegt: we zullen wel zien.

Ik pleit er wel voor om, naast de experten­groep die ons uit de corona moet slepen zonder al te veel trauma’s, een task­force op te richten die zich bezighoudt met dat soort belangrijke ­trivialiteiten.

Mijn voorstel: noem de volgende ­regering alvast de Rammstein-coalitie.

‘Die Erde brennt.’

Weten we meteen waar het écht over gaat.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234