Maandag 18/10/2021

Een (beetje) Belg maakt New Couture

Josephus Melchior Thimister heeft een missie; hij wil haute couture opnieuw relevant maken. Hij wil, met andere woorden, een bedreigde soort redden. En hij is goed op weg om dat te doen. Samen met Jean-Paul Gaultier - die het compleet anders aanpakt - slaagt Thimister erin om haute couture opnieuw spannend en sexy te maken. Zijn show, op een kale verdieping van het Musée des Arts Décoratifs, was gevoelig, teer en gewaagd tegelijkertijd. Je voelt dat hier een man - of liever een equipe - achter zit die werkt vanuit de buik.

Het is nog maar zijn tweede jaar als zelfstandig couturier, maar toch wil iedereen erbij zijn als Thimister showt. Als André Leon Talley in American Vogue verkondigt dat dit The New Couture is, levert dat tien keer meer op dan een dure rec lamecampagne. En als The Financial Times meent te weten dat Vogues hoofdredactrice Anna Wintour positieve dingen over Thimister in het oor van LVMH-baas Bernard Arnault fluistert, dan is er echt iets aan de hand. Als Naomi Campbell zich verwaardigt om te defileren voor een beginnend 'broekje', dan lijkt dat de consecratie.

Bij ons heeft Thimister nog een extra voetje voor, omdat hij een ex is van de Antwerpse Academie. Hoewel hij afkomstig is van Maastricht, hebben we hem spontaan tot Belg gebombardeerd. Komt daarbij dat in zijn equipe enkele andere ex-Antwerpse Academiestudenten zitten, zoals Sophie Derijckere, die het wonderbaarlijkste tricot maakt, en Kathleen Misotten.

Voor dit seizoen putte Thimister inspiratie uit Night Porter, La Dame aux Camélias en het Britse leger. Dat alles uitgewerkt in ofwel stijve glanzende zijde ofwel in door de mangel gehaalde, geverfde en geplastificeerde stoffen. U kunt zich daar weinig bij voorstellen? Alla, een poging. Om te beginnen een makkelijke. Denk aan Naomi Campbell in een mannenonderhemdje van net (een zgn. 'Marcel'). Het steekt half in, half uit een lange wijde, opgebolde rok van dennengroene stof die geverfd lijkt en dan hardhandig gekreukeld. Iets moeilijker: een jurk bestaat uit bovenaan een mouwloos lijfje van dikke, stugge zijde en onderaan uit twee uit elkaar gehaalde en in bolle vormen weer aan elkaar gezette regenjassen van parachutestof. Geintjes, zegt u? Misschien, maar de poëzie die eruit spreekt is groot. En de experimenten verklaren visueel hoe hij is gekomen tot de volgende jurk: een perfect geknipte, rechte zijden kolom met een feilloos gedrapeerde rug. De eenvoud zelve, maar juist daardoor zo moeilijk te verwezenlijken.

Architecte Andrée Putmann riep "tellement beau!" en dat konden we alleen maar beamen. En vooral: dit is geen afgelikte, cleane schoonheid, maar iets met draden en rimpels, met métier én, vooral, met gevoel. En dat doet goed.

(AG)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234