Dinsdag 26/01/2021

Een baby valt uit de ruimte

KINDERBOEK. Is het omdat ze sinds kort weer moeder is geworden? Hoe dan ook, met De Kleine bewijst de Argentijnse Isol meer dan ooit dat ze tot de internationale top van kinderboekenmakers behoort.

We hebben Marisol Misenta, zoals ze volgens de burgerlijke stand heet, hier 'ontdekt' toen ze een paar jaar geleden met de gegeerde Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA) aan de haal ging. Waarna er in korte tijd drie van haar boeken bij ons verschenen: het poëtische, oogstrelende Nocturno/droomrecepten, het grotesk-hilarische Mijn moeder is een stekelvarken, en het pseudosprookje De mooie Griselda.

Isols hoogst persoonlijke stijl bleek een openbaring: ze morrelt geamuseerd aan conventies en genres, laat haar grenzeloze verbeelding de vrije loop en bekijkt de wereld vaak door de ogen van een kind, waardoor de mechanismen van volwassenen genadeloos worden doorgeprikt of het leven simpelweg een nieuwe glans krijgt.

Haar werk is gelaagd en amusant, intelligent en emotioneel tegelijk. "I get my inspiration from what is wild and what is ridiculous, from the independence of culture that children enjoy", zo formuleerde ze het in haar dankwoord voor de ALMA.

In De Kleine slaagt ze er met brio in om een baby zo te typeren dat we opnieuw en toch compleet anders dat wonder van een pasgeborene ervaren. Isols Kleine komt bij het begin van het boek letterlijk uit de lucht gevallen, en een beetje verder lees je: 'De Kleine arriveert bloot en luidkeels schreeuwend, zodat iedereen weet dat hij er is'. De baby is dus een autonoom buitenaards wezen, dat er een lange reis op heeft zitten en veel slaap nodig heeft, en moet leren ademen.

De toon is meteen gezet: in een aantal krachtige, uitgepuurde beelden die naar de essentie gaan, geeft ze de mysterieuze verstilde wereld weer van die pas gearriveerde spruit. De tekst wemelt ook van de onbeantwoorde vragen.

Na de schok van de komst op planeet Aarde, is het tijd om het wezentje van top tot teen te beschrijven. Wie daarbij een droge anatomische les verwacht, heeft buiten Isols onvoorspelbare fantasie en poëzie gerekend. Voor een beschrijving van de ogen levert dat bijvoorbeeld volgende beeldspraak op: 'Hij heeft twee kleine bovenraampjes om te kunnen zien wat er buiten allemaal gebeurt. Als hij wil uitrusten, sluit hij zijn gordijntjes en dan ziet hij alleen nog maar wat er binnen gebeurt.'

Behalve de vaak verrassende en tegelijk kernachtige bewoordingen, is er haar originele, eerder cartooneske signatuur: tegen een achtergrond van meestal bruinig-oranje tinten, weet ze haar personages met niet meer dan enkele fragiele lijnen en expressieve details tot leven te brengen. Een van haar opmerkelijke beeldtrucs is dat ze de contouren daarbij vaak verdubbelt, waardoor haar figuren lichtjes lijken te bewegen. Het inventieve gebruik van de bladspiegel verraadt ook dat ze behalve illustrator een scherpzinnig grafisch vormgever is.

In de laatste, meer filosofische pagina's van het boek focust ze op de groeiende toenadering van het wezen en zijn omgeving, waarbij iedereen helemaal in de ban raakt van de Kleine. Het kan niet anders of hij moet beschikken over uitzonderlijk hypnotiserende gaves. Tot op het punt dat 'het moeilijk wordt je te herinneren hoe het leven was voordat hij kwam'...

De Kleine is een verbluffend staaltje van visuele vertelkunst. Maar het is ook méér dan dat: door Isols warme mededogen en verfrissende perspectief op zo'n universeel gegeven, reis je vol verwondering mee terug naar toen het allemaal ooit begon.

Op 22 september komt Isol bij ABC in Brussel haar boek zelf voorstellen, abc-web.be Tot 30 september loopt er een expo van haar tekeningen in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam, oba.nl

Isol, De Kleine (El Menino), De Harmonie, 56 p., 16,50 euro, 4+

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234