Woensdag 25/11/2020

Review

Een avondje kamasutra met Miley Cyrus in Sportpaleis **

Archiefbeeld van het concert dat Myles Cyrus deze week in Madrid gaf.Beeld EPA

De show die Miley Cyrus gisteren in het volgepakte Sportpaleis bracht, was er een waar de filmkeuring het etiket 'Kinderen Niet Toegelaten' voor zou bovenhalen. De Amerikaanse popdiva verlegde de focus van haar stem naar haar kruis, en toonde het erg jonge publiek ongegeneerd haar lendenen.

Het blijkt een fase die elke popprinses doormaakt. Britney, Christina, Rihanna: allemaal stonden ze al op datzelfde Sportpaleispodium te kronkelen als waren het paaldansende matroesjka's. Ze worden volwassen, schrijft de vakpers dan, ze willen de fans ook hun vrouwelijkheid tonen. En seks en erotiek verkopen, uiteraard.

Miley Cyrus besloot gisteren de overtreffende trap te gebruiken. Haar act was vooral goor en choquerend. Eentje die veel verder ging dan een rondje aan lopen twerken tegen Robin Thicke (waar Miley op de MTV Music Awards voor werd verketterd). Nee, de 21-jarige zangeres gooide kont en kruis nu volop in de strijd. Het concert was nog maar twee songs ver of Miley lag in een erg hoog uitgesneden maillot al bovenop een 4x4-wagen te kronkelen, de benen wijd gespreid en op het jonge publiek gericht. Waarna ze tijdens 'Love Money Party' theatraal alle standjes uit de kamasutra af ging: twee benen de lucht in, een kwartslag opzij, op z'n hondjes... Dollarbiljetten vlogen in het rond, als betrof het een stripact. En steeds opnieuw zocht de camera op dat reuzenscherm haar voorschoot op.

Danseressen in alle vormen en gedaantes kronkelden wellustig rond de ster: dwergen, reuzinnen, schuddend met hun hele vege lijf. Op een kruisvormig podium in drie etages, met de nadruk op kruis. Miley trok een pakje van geldbriefjes aan, en betuigde daarnaast ook haar liefde voor hasj. Met een gouden ketting om waarop een groot cannabisblad prijkte, deed ze of ze aan het blowen was. Bij 'Adore You' daagde de zangeres haar fans vervolgens uit om elkaar te zoenen "met extra veel tong". Wie dat deed, werd door de camera op het scherm getoond. En Miley had ook 'In Bed With Madonna' duidelijk gezien. Ze liet een bedstee aanrukken voor '#GETITRIGHT', waar ze uiteraard werd vervoegd door haar danseressen. De zangeres greep wellustig met de vingers naar haar schaamstreek, maar ook een danser mocht een flinke zoen tussen haar benen planten.

Miley moet het 'achy breaky heart' van vader Billy Ray al vaak gebroken hebben op deze Bangerz-tour, denken we. Om dat goed te maken bracht ze achteraan de zaal enkele akoestische songs, de eerste bijgestaan door haar halfbroer Trace. Ze vroeg de steevast gillende menigte om stilte en zette in duet 'In the Morning of the Magicians' van The Flaming Lips in. Een Simon & Garfunkel-moment, zowaar. Jammer dat de focus ook hier snel naar Mileys lendenen ging. Alle tienermeisjes hadden immers gezien dat naast die hoge rode outfit ook een streepje schaamhaar te zien was. "Mijn broer is erg getalenteerd. Hij verdient het veel meer dan ik op dit podium te staan", schutterde Miley onzeker. Waarna ze Lana Del Reys 'Summertime Sadness' inzette, zonder goed te weten in welke toonaard.

Het siert Miley Cyrus dat ze alles live zong, in tegenstelling tot andere popdiva's. Maar daarmee is ook zowat alles gezegd. De Amerikaanse had geen krachtige stem, ging niet voor lange uithalen. Ook de muzikanten die ze bijhad gooiden geen hoge ogen. Een foute pseudo-metalband, die vooral de drumbeats door het Sportpaleis lieten galmen en waarbij de gitaren uit blikken doosjes leken te komen.

Qua aankleding leek het Sportpaleis trouwens alweer klaar voor 'Dance With the Devils' morgenavond. Net als bij die voetbalmatchen was de zaal aangekleed, hingen er overal kleurrijke ballonnen en aanmoedigende spandoeken. Het was dan ook wachten op de verlossende goal, en die kwam er helemaal aan het eind van de show. Miley zong haar hit 'Wrecking Ball' helemaal alleen op dat grote podium, ontdaan van alle bombast en franjes. Zonder te zwieren op een sloperskogel. Mooi en innig, bijgestaan door een koor van duizenden tienerstemmen. Maar het kwam niet in haar op om op zo'n intiem moment te eindigen. Zeker niet als je voordien al een gigantische opblaasbare hond ('Can't Get Tamed') had laten aandragen en zelf bovenop een grote hotdog was gaan vliegen ('Someone Else'). 'Party in the U.S.A' zorgde voor een knallend slotstuk, met Miley al twerkend in cowgirlkostuum tussen een regen van confetti, slingers, vuurwerk én danseressen die verkleed waren als Mount Rushmore, het Vrijheidsbeeld, Abraham Lincoln en Ronald Reagan. Het was een bizarre avond, moeten ook al die 14-jarige meisjes gedacht hebben.

Miley Cyrus met dollarbiljetpak en cannabisketting in Madrid.Beeld EPA
Miley Cyrus tijdens haar concert in Lissabon.Beeld EPA
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234