Dinsdag 09/03/2021

Een avondje intiem met Sheryl Crow

Een overtuigend optreden van een volwassen zangeres in Amsterdam

Het mag duidelijk zijn: Sheryl Crow live aan het werk zien in een club die amper plaats biedt aan 120 toeschouwers blijft een zeldzaamheid. Ter ondersteuning van Crows nieuwste plaat, The Globe Sessions, toverde het Nederlandse promoteam van haar platenmaatschappij A&M Records deze stunt uit zijn hoed. In een Amsterdamse VPRO-studio mocht vorige week een select gezelschap genieten van une soirée intime met la Crow die, alleen geflankeerd door een gitarist, met sobere, haast rudimentaire versies van een handvol nieuwe songs een overtuigende en volwassen indruk maakte.

De zangeres was bijzonder goed bij stem, blaakte van zelfvertrouwen en zette het toch al intieme sfeertje nog wat extra in de verf door plotsklaps, zomaar uit het publiek, het podium op te stappen, een glas wijn in de ene, haar gitaar in de andere hand. "Welcome to my party", lachte ze en 'My Favorite Mistake', de eerste single uit The Globe Sessions was al onderweg. De cd-versie kenmerkt zich door de behoorlijk wollige orkestrale omlijsting, maar in Amsterdam zorgde de naakte, akoestische aanpak van deze nochtans episch opgebouwde song voor het eerste kippenvel. Goed, we pleiten schuldig: het feit dat we Crow haast in ons aangezicht voelden ademen, kwam onze welwillendheid zeker ten goede. Het voelt een beetje onwennig, bijna gênant aan om Sheryl Crow, na de video-glamour van de themasong uit de James Bond-film Tommorow Never Dies in zulke ontwapenende omstandigheden aan het werk te zien.

Met het eveneens nieuwe 'Riverwide', een poëtische song waarin haar stemgeluid zich aanschurkt tegen dat van Bonnie Raitt en Rickie Lee Jones, snoerde de gewezen achtergrondzangeres van Michael Jackson zelfs de meest gehaaide critici de mond. Crow toonde zich volwassen en bewees zelf wel degelijk pittige en meeslepende songs te kunnen schrijven.

Een revanche, na het jarenlange juridische getouwtrek over het auteurschap van songs als 'Leaving Las Vegas' en de daaraan gekoppelde persoonlijke ellende. Zo beroofde John O' Brien, de Amerikaanse schrijver van het gelijknamige en verfilmde boek, zich van het leven en twee jaar geleden werd Crows ex-vriend Kevin Gilbert, de man die haar betrok bij het vriendenclubje Tuesday Night Music Club (wat uiteindelijk leidde tot Crows gelijknamige en erg succesrijke cd-debuut) eveneens dood aangetroffen. Dit gebeurde, nadat hij tijdens de laatste jaren van zijn leven Crows artistieke integriteit publiekelijk in twijfel had getrokken.

Van dat alles was echter in Amsterdam niets te merken. Sheryl Crow dolde vrolijk met 'Change', dat een country-jasje kreeg aangemeten, en 'If It Makes You Happy' bleek een genadeloze bluesmetamorfose te hebben ondergaan. Hoogtepunt was het van Bob Dylan geleende 'Mississippi': een dreigend lang uitgesponnen nummer waarin zydeco een wilde paardans aanging met jazzy ritmen en Crow zich als een volleerde crooner opwierp. "Deze song kreeg ik van Bob. Vergeef me dat ik even van een blaadje moet spieken, maar zoals jullie wel weten zijn Dylans teksten ware wiskunde," liet de zangeres zich schalks ontvallen. Ontwapenend en grappig, maar ook een statement: dit was een mature Sheryl Crow die stilaan verlost lijkt van het imago dat ze enkel een braaf popmeisje met een mooi snoetje zou zijn.

Alain Lahaye

De cd The Globe Sessions verschijnt vandaag bij A&M Records en wordt verspreid door Polygram.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234