Zondag 22/05/2022

Een Amerikaans-Belgische multimediale avond

Music under Construction en Nieuwe Oogst Ensemble in Rode Pomp

De Gentse Rode Pomp slaat met zijn muziekprogrammering een richting in die grote muziekevenementen liever links laten liggen en waarvan erudiete denkers vinden dat het een historische aberratie is: het postmodernisme. Deze stijl, welluidende en haast klassieke muziek, liep als een rode draad door het concert van het New Yorks componistencollectief Music under Construction en van het Belgische Nieuwe Oogst Ensemble.

Al vanaf de openingsnoten van de altviool in het lineaire Troubled Repose van Faye-Ellen Silverman hoorde je duidelijke referenties aan het impressionisme van een late Debussy en naar de nieuwe zakelijkheid volgens Satie. Het ensemble, bas, altviool en dwarsfluit, speelde slordig en zocht duidelijk nog naar een vorm in deze wat kabbelende muziek. Die vorm wàs er bij David Tcimpidis' Isolation. Een elektrische basgitaar speelde een jazzy shuffle waarop de diverse instrumenten reageerden, de dwarsfluit met een arabeske bijvoorbeeld - daarin troffen we een vleugje Syrinx van Debussy aan. De trefzekerheid van de musici deed vermoeden dat de aanvankelijke zenuwen nu overwonnen waren.

Bij het tweedelige Colors and Movement voor altviool solo van Pierre Ruiz werden beelden van de live spelende violist, Korneel Taeckens, simultaan geprojecteerd op de podiummuur. Altvioolmuziek die naar Hindemith nijgde (- Taeckens heeft ook wat weg van de jonge Hindemith). Het langzame en het snelle gedeelte overtuigden zonder te worden bedolven onder virtuositeit. Taeckens speelde lyrisch en liet de muziek voor zichzelf spreken.

Voor het dansgedeelte veranderde de muziek drastisch van vormgeving: vooral de vermenging van jaren-twintigesthetiek, die van art déco, Les Ballets Russes en neoklassiek, met die van de jaren zestig (Nouvelle Vague, George Delerue en Dave Brubeck) viel op. De dansers werden begeleid door een bandopname met industriële bruitage zoals Art Zoyd al deed met F.W. Murnaus klassiekers Nosferatu en Faust, ofwel door het nu met piano en klarinet uitgebreide trio, dat zich beriep op minimal music (die overigens door alle gesubsidieerde balletten steeds weer wordt gebruikt) en typische filmmuzikale procédés. Dit gedeelte was voorbestemd voor de Belgische componisten Jan Buysschaert en Michel Vangheluwe, respectievelijk bassist en fluitist van het ensemble. Met deze muziek, hun eigen, leken de muzikanten paradoxaal genoeg het meest te worstelen; bij de repetitieve Life Drawings van Chris Woltmann viel op dat de bas en de altviool niet synchroon speelden, wat al snel opvalt bij zichzelf herhalende muziek.

Choreografe Carolyn Lord beriep zich voor Best Foot Forward op de expressie van de stomme films: een grisette werkt zich te pletter voor een miezerig loon en valt ten prooi aan een aanval van waanzin. Daaruit ontwaakt zij om te walsen met haar droomprins. Welkom in het Chaplin-universum.

De postmoderne lijn werd helemaal doorgetrokken in het laatste werk, Kalte Sterne van Michel Vangheluwe, want hier vermoedden we weer Erik Satie, en wel diens Sports et Divertissements, en Jeux van Claude Debussy. In de laatste twee composities voelden de musici zich beter thuis, getuige een smetteloos en zeer entoesiast spel dat van dit hele concert een geslaagde avond maakte.

Kris De Ruysscher

Op 18/9 om 20 uur in Meekes Hoeve, Sint-Lievens-Esse; 19/9 van 12 tot 24 uur tijdens 'Our House' in de steenkoolmijn van Winterslag; 24 en 25/9 om 20 uur in Zaal 7 in Berchem; 26/9 om 20.30 uur in De Ploter Ternat. Inlichtingen tel. 054/50.36.73.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234