Maandag 01/06/2020

Eekhoorn zoekt hoofd in Bangkok

martial arts l speurtocht naar boeddha in Thaise gevechtsfilm 'ong-bak' HH

Christophe Verbiest

Films uit Thailand die een Belgische release krijgen, zijn bijna zo zeldzaam als aardbeien in het putje van de winter, maar dat betekent niet dat er in dat land geen boeiende cinema wordt gemaakt. Regisseur Pen-Ek Ratanaruang is bijvoorbeeld een vaste waarde op internationale festivals, maar het is niet een van zijn films die nu de zalen haalt, maar wel Ong-bak, de derde prent van Prachya Pinkaew. Dat is niet eens verwonderlijk, want het is een martial arts-film, een genre dat dankzij Crouching Tiger, Hidden Dragon weer populair is geworden.

Ong-bak opent nogal bevreemdend met een grote groep mannen die strijden om een vlag die in de top van een boom hangt. Alle middelen om als eerste boven te komen zijn toegelaten. Uiteindelijk zal Ting (Tony Jaa) als eerste bij de vlag komen. Door de vlotheid waarmee hij van tak naar tak springt lijkt hij wel een reusachtige eekhoorn. De wedstrijd opent een feestperiode ter ere van Ong-bak, het boeddhabeeld in de tempel van Nong Pradu.

Maar helaas, de volgende nacht gaan dieven met het hoofd van het beeld aan de haal, wat Ting op speurtocht naar Bangkok drijft. Daarbij komt hij in een criminele draaikolk terecht en kruist hij het pad van een maffiabaas, boksers, en veel boeddhabeelden. De nadruk ligt echter op wilde achtervolgingen en gevechtsscènes. De maffiosi hebben hun handen vol met Ting die bedreven is in de muay thai, een boeddhistische (!) gevechtssport, waarbij Ting de lucht klieft en zijn tegenstanders vaak met één slag uitschakelt. De handeling tussen de uitbarstingen van geweld is vaak zo banaal, dat het je al snel daagt dat de martial arts-scènes het vlees van Ong-bak zijn, maar helaas lijden ze aan overdaad. Pinkaew toont zo vaak dezelfde actie uit verschillende gezichtspunten dat je naar het toilet kunt zonder iets te missen. Oké, we overdrijven een beetje, maar die vele herhalingen zijn niet alleen protserig - "kijk eens wat een regisseur ik ben!" - ze halen ook de vaart uit de gevechtsscènes en het mysterie uit de actie.

Die visuele pleonasmen ondermijnen het magisch realisme van de martial arts-scènes en neutraliseren de humoristische accenten van de choreografieën. Dat is zonde, want Ong-bak moet het ook al niet hebben van beklijvende vertolkingen of van een krachtig scenario - Pinkaew jongleert soms handig met de clichés van het actiegenre, maar finaal springt hij er te weinig creatief mee om. Kortom, geen film om je hoofd bij te verliezen.

VERTOLKING Tony Jaa, Petchthai Wongkamlao, Pumwaree Yodkamol REGIE Prachya Pinkaew LAND Thailand SPEELDUUR 105 minuten

Te weinig creatieve kijk op de clichés van de actiefilm

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234