Donderdag 29/10/2020

eDv Productions maakt professionele familiefilms voor privé-gebruik

'Als mijn kinderen hun familie in Atlanta ontmoeten, kennen ze hen al van tv'

Word een ster in je eigen levensfilm

Vergeet de beverige videobeelden van de kleintjes op uw zomerbarbecue. Voor een slordige 60.000 euro maakt een professioneel team een film over uw leven, scenario, filmen en montage inbegrepen. Een kijkje achter de schermen van een nieuwe rage: de homemovie.

Londen

The Independent

Jonathan Margolis

In gegoede families was het vroeger de gewoonte om een reeks officiële olieverfportretten te laten schilderen als herinnering voor het nageslacht. Tegenwoordig bestaat er een creatievere manier om de familiegeschiedenis te bewaren. Welkom in het tijdperk van de professionele familiefilm, met budgetten die bijna kunnen wedijveren met die van televisieproducties. Welgestelde bankiers en consultants betalen tot 60.000 euro aan televisieploegen die biografische documentaires maken over hun eigen familie, bedoeld voor privé-gebruik.

De belangrijkste firma in het vakgebied maakt 200 producties per jaar. Ze worden geproduceerd met de vakmensen, de middelen en de productiestandaarden van echte tv-documentaires. De ploegen worden soms wereldwijd uitgestuurd voor opnames op locatie die vele onafhankelijke televisiebedrijven zich eenvoudigweg niet kunnen veroorloven. Er worden honderden uren gespendeerd aan de montage van sequenties uit oude familiefilmpjes, video's en fotoverzamelingen.

eDv Productions uit het Londense Notting Hill is de Britse leider in dit marktsegment. Het bedrijf bestaat vier jaar en noemt zichzelf 'The Personal Motion Picture Company', het bedrijf voor de persoonlijke film. Met een omzet van 1,7 miljoen euro en een personeelsbestand van 24 redacteurs, cameramensen en regisseurs werkt het als een echt productiehuis, ook al zal geen enkele productie ooit in het openbaar vertoond worden. Terwijl professionele tv-makers klagen dat de omroepen weinig belang hechten aan de kwaliteit van hun documentaires, lijken de privé-opdrachtgevers van familiefilms oprecht dankbaar voor hun werk.

"Zelfs iemand van buiten de familie zou de film over mijn vader boeiend vinden," zegt Bert Piedra, een Londense bankier. Daarmee verdrijft hij in een zin wellicht de grootste angst van mensen die onderworpen worden aan de homevideo's van vrienden. De film over Piedra duurt 30 minuten en kostte 17.500 euro. De televisieploeg van eDv reisde naar Washington DC voor de opnames. Het leven van de hoofdpersoon van de film, Piedra senior, was meer dan boeiend genoeg voor een documentaire. Hij was minister in de regering van Fidel Castro voor hij in 1959 naar de VS emigreerde. Later werd hij ambassadeur in Guatemala onder Ronald Reagan. Hij is nu eind de zeventig en publiceerde onlangs een boek over filosofie.

Piedra en zijn vrouw Jane Fraser, ook een bankier, hebben de opdracht gegeven voor een tweede film, over hun kinderen Gordon en Cameron, vijf en drie jaar oud. "De regisseur was hier een hele dag en ging erg goed om met de kinderen," zegt Fraser. "Hij volgde ze in al hun activiteiten. Ze verkleedden zich als piraten en stormden door de keuken, dat soort dingen. Hij paste zich aan en kletste met hen."

Wendy Becker en David Benelo uit Kensington zijn allebei partners van McKinsey Consulting. Ze lieten twee films maken bij eDv van elk 26.000 euro. De eerste ging over de familie van Benelo. Het was een cadeau voor zijn vijftigste verjaardag en werd gedraaid in zes dagen op locatie in Italië. De tweede werd heel snel gemaakt nadat de vader van Becker in Californië de diagnose van longkanker had gekregen. "In twee weken maakten die kerels een film over zijn leven. Het was ongelofelijk", zegt Becker. "Het was vooral fantastisch omdat hij daarna chemotherapie kreeg en erg veranderde. Het was geweldig om de film te laten maken terwijl mijn vader er nog uitzag als zichzelf."

Het draaien van familiefilms is slechts een onderdeel van de nieuwe industrie. De hoofdactiviteit van eDv is het nauwgezet samenstellen van bekijkbare films uit hopen homevideo's, oude filmpjes en familiefoto's. David Clinton, partner van Accenture Management Consultants, dropte foto's en video's uit de voorbije twintig jaar bij eDv. Zes maanden en 43.000 euro later is de familiefilm van de Clintons bijna voltooid. Het worden zes dvd's van elk 50 minuten. "De eerste twee dvd's zijn al klaar en de kinderen zijn eraan verslingerd", zegt Clinton. "Ze blijven er keer op keer naar kijken, van begin tot eind, en dan gaan ze naar de volgende. De samensteller heeft het beste materiaal uitgekozen. We zouden het oorspronkelijke materiaal nooit meer bekeken hebben. Zelfs voor ons was het ondoenbaar, het was totaal ongeordend. Het is veel geld, maar wanneer mensen het afgewerkte product zien, beseffen ze wat ze ervoor terugkrijgen. Een euro voor dit soort productie vind ik persoonlijk een betere investering dan een euro voor mijn pensioen."

Voor Aldo Paternostro, de 29-jarige hoofdregisseur van eDv, zijn privé-familiefilms de toekomst van zijn carrière. Paternostro werkte eerder als nieuwscameraman in New York. "Ik vind dit erg stimulerend werk. We maken heel emotionele films. We krijgen verhalen die mensen werkelijk beleefd hebben. En dat is buitengewoon fascinerend."

De Amerikaan Richard Williamson is medestichter en codirecteur van eDv. Volgens hem is het succes van het bedrijf te danken aan een demografische evolutie in de middenklasse. "Ik ben hiermee begonnen omdat ik al dertig was toen ik kinderen kreeg. Ik besefte dat mijn vader er rond hun twintigste waarschijnlijk niet meer zal zijn. Ik wilde dat mijn zoon op zijn dertigste zou beseffen wat een geweldige kerel zijn grootvader was.

"Mijn familie woont bovendien erg verspreid en het is onmogelijk om al die mensen bij elkaar te brengen. Ik besefte dat er weinig kans bestaat dat mijn drie kinderen veel tijd doorbrengen met hun neefjes en nichtjes. Een groot deel van onze klanten zit in hetzelfde schuitje. Hun familie, hun broers of zussen wonen in Parijs,de VS of Zuid-Afrika en ze zien elkaar bijna nooit. Als kind was ik doodsbang voor familiereünies omdat ik de mensen niet kende. Maar als mijn kinderen hun familie in Atlanta ontmoeten, kennen ze hen al van tv."

Allemaal goed en wel, maar is het niet een beetje eigenaardig om zoveel geld uit te geven aan 'verwaande' filmpjes? "Ik moest overtuigd worden dat dit niet uitsluitend iets is voor rijke beleggingsbankiers", zegt Jane Fraser. "Maar aan de films over andere families kun je zien dat ze echt de essentie vastleggen van de families en de kinderen. En ook bij ons hebben ze goed werk geleverd.

"Mijn Amerikaanse vrienden zagen het helemaal zitten, maar bij mijn Britse vrienden voelde ik een beetje schaamte toen ik het vertelde. Maar uiteindelijk vinden ze het toch een mooie manier om het familieleven vast te leggen. De meesten van ons kunnen dat gewoon niet. Je weet wel, al die vreselijke homevideo's waarop de kinderen zeggen: 'Mama, mag ik er nu mee stoppen?'.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234