Dinsdag 27/07/2021

edun: Bewust consumeren zonder je stijlgevoel te kwetsen

Edun, lees het achterstevoren en er staat 'nude', is het fairtradekledingmerk dat U2-zanger Bono in 2005 samen met echtgenote en activiste Ali Hewson oprichtte. Designer Rogan Gregory, baas van de jeansmerken Rogan en Loomstate, neemt de ontwerpen voor zijn rekening. Hoewel Edun in zes maanden tijd is uitgegroeid tot een felbegeerd kledingmerk, is het het drietal in de eerste plaats om sociale economie te doen. Bono noemt Edun een project met een radicale visie dat mensen bewust moet leren consumeren, zonder daarbij hun stijlgevoel te kwetsen. Daarmee verwijst hij ongetwijfeld naar de typische etnische fairtradekleding die men bij Oxfam kan kopen, maar die ook het uniform is van hippies op geitenwollensokken en dus al dertig jaar uit de mode.

"In plaats van ontwikkelingslanden hulpgoederen of geld te geven kunnen we hen beter leren handel drijven", zegt Ali Hewson. "Het aandeel van Afrika in de wereldhandel is sinds de jaren zeventig met 6 procent gedaald. Zelfs als daar maar 1 procent van kan worden teruggewonnen, kan Afrika jaarlijks tot zeventig miljard dollar verdienen. Dat is een pak meer dan de 22 miljard aan steun die het nu ontvangt. Ons principe is dat je mensen beter een visnet kunt geven in plaats van vis."

Edun werkt met lokale productieateliers in Afrika, Zuid-Amerika en India, die geselecteerd werden op basis van hun werkethiek. De arbeiders krijgen een aanvaardbaar loon uitbetaald en kinderarbeid is uit den boze. "De mensen krijgen van ons geen cadeaus", zegt Hewson. "Met Edun willen we aantonen dat sociaal bewust zakendoen met derdewereldlanden ook winstgevend kan zijn. Ons businessmodel is inkijkbaar voor iedereen die daarom vraagt. Ons ultieme doel is dat zoveel mogelijk bedrijven ons gaan kopiëren, zodat er meer wordt geïnvesteerd in de derde wereld." (CO)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234