Dinsdag 15/10/2019

Ecran Total: films zonder distributie en ander fraais

Het jaarlijkse zomerprogramma Ecran Total van de Brusselse bioscoop Arenberg-Galeries is gisteren begonnen. Tot 1 september geeft de cinema met de twee zalen dagelijks acht vertoningen. Ook dit jaar is het meer dan vijftig films tellende programma om van te likkebaarden. Het valt grofweg uiteen in vier grote delen. Voorts is er onder andere een retrospectief rond de Marseillaan Robert Guédiguian, die vooral bekend is door zijn laatste en inmiddels achtste film Marius et Jeanette (1997).

Een eerste deel heet Made in England en omvat jonge successen uit de Britse cinema zoals Riff-Raff (1991) van Ken Loach en Shallow Grave (1995) van Danny Boyle. Behalve die sterregisseurs worden in het Britse hoofdstuk ook drie films van de relatief onbekende cineast Bill Douglas vertoond. Het oeuvre van Douglas beperkt zich tot vier films, waarvan er deze zomer dus drie te zien zijn. My Childhood (1972) vormt samen met My Ain Folk (1974) en My Way Home (1978) een autobiografische trilogie over het opgroeien van de jongen Jamie in het Schotse mijnwerkersdorpje Newcraighall. De cynische toon van Douglas' sombere drieluik mist elke vorm van romantisering. Precies daardoor is Douglas' werk zo belangrijk voor de hedendaagse Britse film.

Een tweede hoofdstuk van Ecran Total bestaat uit recente Aziatische films. Te zien zijn onder andere het minimalistische Rebels of the Neon God (1992) van Tsai Ming-Liang en het briljante, Wong Kar-Wai-achtige Made in Hong Kong (1997) van Fruit Chan.

Arenberg-Galeries heeft ook aandacht voor enkele klassiekers. Op het programma staan onder andere Satyricon (1969) van Fellini, Raging Bull (1980) van Scorcese en Annie Hall van Allen (1977).

Het speciaalst is echter de reeks genaamd Les Inédits: veertien films die om uiteenlopende redenen in België geen distributie vonden. Zo is er de operadocumentaire Poussières d'amour (1996) van de Duitser Werner Schroeter en het existentialistische Mother and Son (1997) van Alexandr Sokoerov (zie bespreking). Ook de Iraanse cineast Jafar Panahi is vertegenwoordigd met zijn jongste productie, Le Miroir (1997). Panahi ontving in 1995 de Caméra d'Or, in Cannes de prijs voor het beste debuut, voor zijn realistische parabel Le Ballon Blanc. Het wordt een mooie zomer in Brussel. (IS)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234