Donderdag 22/08/2019

Fietsen

Ecologisch vervoer met een prijskaartje: de houten fiets

Beeld Tine Schoemaker

In Antwerpen is ’s werelds enige winkel met houten fietsen van het Griekse bedrijf Coco-Mat geopend. Het bedrijf exporteert daarmee zijn ecologisch verhaal naar de koekenstad. Wie op hip hout wil fietsen, beschikt wel best over een gevulde beurs. 

“Als je mij vraagt waarom we houten fietsen maken, dan is het eerste antwoord: ‘Well, why not?” lacht Stefanos Alexopoulos in de Antwerpse Coco-Mat-winkel, die vorige week de deuren heeft geopend. “Maar het belangrijkste antwoord is dat hout een duurzaam materiaal is. Uit een boom kunnen wij vijftig fietsen halen. En voor elke fiets die we verkopen, planten we een nieuwe boom aan in Griekenland, die dan de naam krijgt van de fietseigenaar.” 

Terwijl Alexopoulos zijn uitleg doet, priemen er al nieuwsgierige blikken door het raam van toevallige voorbijgangers. Maar de oorsprong van de fiets is eigenlijk vooral praktisch, gaat Alexopoulos voort. “Mijn peter, Paul Efmorfidis, is samen met zijn zoon Willem van Nederland naar Griekenland gefietst. Maar onderweg hadden de twee vaak te kampen met fietspech, zeker in de Alpen.” 

Grieks design

Daardoor groeide tijdens de tocht het idee om de fiets zoals we die nu kennen opnieuw uit te vinden. Het is dan ook niet enkel het hout dat opvalt. Ze hebben automatische versnellingen en brede banden. Remmen gebeurt door achteruit te trappen, het klassieke torpedoremsysteem. “Er zijn zo weinig mogelijk loshangende deeltjes of kabeltjes aan de fiets”, zegt Koen Spitaels, de zakenpartner van Alexopoulos. “Daardoor gaat er minder snel iets kapot.” 

Maar de prijs voor dit stukje Griekse design is er wel naar: een gewone fiets kost 1.800 euro, de elektrische variant 3.500 euro. In Antwerpen zijn er voorlopig twee fietsen de deur uit. Omdat de fiets volledig handgemaakt is, ligt de prijs een pak hoger dan voor een gelijkaardig klassiek exemplaar.

Van de gewone fiets is er een mannenmodel met een hoog kader, de Odysseus, en een vrouwenmodel met een laag kader, de Penelope. De kinderfiets is vernoemd naar de zoon van het mythische koppel: de Telemachus. Met de fietsen wil het bedrijf niet alleen iets doen voor het klimaat, maar ook voor het imago van Griekenland.  Wie een fiets koopt, krijgt er een paar overnachtingen in de Griekse hotels van de Coco-Mat-keten bij. 

Testritje in de Antwerpse binnenstad. Beeld Tine Schoemaker

“Velen associëren Griekenland natuurlijk met de crisis”, zegt Alexopoulos. “Daarom willen we ook echt graag dat mensen die de fiets gekocht hebben, langskomen in de fabriek, zodat ze het productieproces zien. Wat we maken is geen Tesla, maar we hebben wel mooie, duurzame fietsen.” 

Toch blijft het de vraag of er ook voldoende kopers te vinden zijn voor zo’n exclusieve fietsen? “Ik heb de indruk dat er een grote bereidheid is om toch wel wat geld uit te geven voor een speciale fiets”, zegt Renaat Van Hoof van de Antwerpse Fietsersbond, die verwijst naar de koersfietsen en bakfietsen, en gespecialiseerde fietswinkels. “Mensen kopen een fiets niet alleen meer omdat hij functioneel is. Vaak zit er echt een soort cultuur rond.” 

Ferrari

Als we zelf op het Griekse strijdros door de straten zoeven, draaien de hoofden van de Antwerpenaren alvast snel onze richting uit. “Ik zie mensen op houten fietsen”, zegt een vrouw met fiets en rode helm op de Antwerpse Meir tegen de persoon met wie ze aan het bellen is. 

Door de automatische versnellingen trekt de houten fiets heel makkelijk op – voor zover je dat van een fiets kan zeggen. De dikke banden en het kleine grijze zadelkussentje zorgen ervoor dat de fiets heel comfortabel rijdt, ook op de kasseistroken. En nooit – excusez le mot  – houterig aanvoelt. 

“In Nederland heb ik zulke dingen nog niet gezien”, zegt Mohammad Aqib, een Pakistaanse expat. “Echt een nice looking bike.” Ondertussen begint zijn vrouw foto's te maken van de fietsen. En zo krijgen wij toch een beetje het gevoel dat we net met een duurzame Tesla hebben gereden. 

Beeld Tine Schoemaker
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden