Dinsdag 19/01/2021

Echte liefde, geen haantjesgedrag

De private verzamelingen van hedendaagse kunst in België zouden vele malen rijker zijn dan onze museumcollecties. Af en toe krijg je er een glimp van te zien, zoals momenteel in het chique Maison Particulière in Brussel.

De welvarende collectioneurs die in deze expo vertegenwoordigd zijn, hebben gemeen dat ze al decennia liefdevol met kunst bezig zijn. Dat voel je in de serene presentatie in het drie verdiepingen tellende Maison Particulière. Van poenig haantjesgedrag met duizelingwekkende dure namen is geen sprake. De kwaliteit van de ruim negentig werken is er niet minder om. Tussen al het fraais van de collectioneurs mag Thomas Lerooy (1981) eigen werk presenteren. De monumentale tekeningen en bronzen sculpturen van deze jonge Brusselaar uit Roeselare blijven moeiteloos overeind.

De verzamelaars maakten zelf een selectie voor Gemoedstoestanden. Bij Wilfried en Yannicke Cooreman kleeft aan elk werk een herinnering aan de ontmoeting met de kunstenaar. Een artiest steunen en goed werk op de kop tikken gaan bij hen hand in hand. In de bibliotheek hangen bijvoorbeeld vier waterverfschilderijtjes van Anna Boghiguian. Cooreman prijst het sociaal engagement van de Armeense, die zich in Caïro bekommert om daklozen en bejaarden. Ook in haar expressieve schilderijtjes staat de mens centraal.

De zwart-witbeelden van de Malinese fotograaf Alioune Bâ op de tweede verdieping komen eveneens uit de Cooremancollectie. Bâ laat vooral de schoonheid van Afrika zien, maar de verzamelaar herinnert zich ook nog wat deze aankoop betekende voor de arme familie van Bâ. Een ander fotografisch werk uit dezelfde collectie is Une petite mort quotidienne van de Spaanse kunstenares Alicia Framis. Voor haar Dreamkeeper-project verbleef de kunstenares twaalf uur in het huis van Cooreman, waarna ze ongezien verdween. Tijdens haar nachtelijke verblijf maakt de kunstenares telkens een foto of ander kunstwerk met wat aanwezig is.

Daarnaast heeft Cooreman ook goed werk meegebracht van Belgische kunstenaars, zoals Jan Van Imschoot en Jan Vercruysse. Van laatstgenoemde is zijn muziekdoos te zien, met onder het deksel de tekst 'je vous écris parce que je n'ai rien à faire et je m'arrète parce que je n'ai rien à dire'.

Uniek initiatief

Lieven en Chris Declerck zijn een ander type verzamelaar. Declerck voelt niet de behoefte de kunstenaar zelf te leren kennen. Dat zou in sommige gevallen wel eens de appreciatie voor diens werk kunnen bederven. De vroegere gynaecoloog was van jongsaf gefascineerd door het menselijke lichaam en dat tekent zijn kunstcollectie. Een goed voorbeeld zijn de onverbloemde portretten die Rineke Dijkstra maakte van pas bevallen moeders, die naakt poseren met hun baby. Ook in het werk van Anette Messager in dezelfde kamer (Mes voeux sous filet) zijn beelden van lichaamsdelen verwerkt. Ernaast hangt een expressieve, monumentale foto van een jongeman (El Mistico) die door Dario Villalba is bewerkt. Dit werk hing lange tijd in de woonkamer van Declerck.

De etnografische objecten die geïntegreerd zijn in de tentoonstelling komen uit de verzameling van Colette en Jean-Pierre Ghysels. Voor de rest moeten de bezoekers raden welk werk uit welke collectie komt, want de tentoonstellingsbrochure vermeldt alleen: private collection. Dat maakt je nieuwsgierig: uit welke verzameling komt bijvoorbeeld de prachtige fotomontage van Ruud van Empel, met het zwarte jongetje dat met zijn hoofd boven het wateroppervlak van een exotische vijver opduikt? Ik gok op de verzameling van Declerck.

Het Maison Particulière, dat sinds april 2011 geregeld een selectie uit een drietal privécollecties samenbrengt, is een uniek initiatief. In elk van de prachtige kamers kan de kunstliefhebber in een (design)sofa meer lezen over de werken die hem omringen. Voor de tentoonstellingsbrochure koos Victor Ginsburgh bovendien bijpassende verzen. Hier hoef je elkaar niet te verdringen, je kunt in de intimiteit van het huis alles langzaam in je opnemen.

Gemoedstoestanden, tot 30 maart in Maison Particulière, Brussel. www.maisonparticulière.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234