Dinsdag 22/09/2020

Echte fictieve nepinteractie

'Emma' is keipostmodern bezig op het web

Ik heb gisteren crossmediale dingen gedaan. Dat is de schuld van Bettina Geysen, directeur nieuwe media bij de vrt, die deze week op een persconferentie de virtuele wereld van Emma uit de doeken heeft gedaan. Emma blijkt niet alleen een tv-soap, maar ook een 'cloud' van interactieve sites op het web. Waanzinnig populair, naar het schijnt, bij vrouwen (dat ben ik) van in de twintig (dat ben ik niet zo heel lang geleden nog geweest).

Het moeilijkste obstakel in de denkoefening was me inbeelden dat ik grote fan ben van de serie Emma, maar hey, misschien had ik gewoon tot nu toe niet de volle gelaagdheid van het verhaal gevat. Dus zette ik met het oog op deze tv-gedachte de tv uit, om me in de wondere virtuele wereld te storten van interactieve fictie en casual fiction gaming.

Ik start op de site van het fictieve productiehuis Antenne, waar de serie zich afspeelt, probeer de link 'aanmelden' en merk dat een van de werknemers vergeten is uit te loggen. Zo kan ik, als het me zou boeien, mailtjes lezen die de personages naar elkaar hebben gestuurd, over gebeurtenissen die de Emma-kijkers ook op het tv-scherm hebben kunnen volgen. Via nog een andere geheime link kom ik terecht op een site waar ik raadseltjes krijg voorgeschoteld. Ik los een sudoku op, ontcijfer de code van een geheime kluis en krijg zo een brief in handen die me een hint geeft over de moordenaar van Emma's papa. Via andere sites krijg ik toegang tot de persoonlijke blogs en MySpacepagina's van enkele personages, waarin ze hun versie van de feiten vertellen.

Emma is met andere woorden keipostmodern bezig. Als The Sound and the Fury een tv-soap was, zou WiIliam Faulkner anno 2007 ongetwijfeld al zijn personages blogs, games en discussiefora hebben geschonken.

Voor u "en dat allemaal met ons belastinggeld" begint te zuchten: Emma is slechts een proefproject, met de bedoeling in de toekomst andere gelijkaardige toepassingen te ontwikkelen. Beeld u even in hoe een creatieve producent met die speeltjes een prachtig kluwen rond een geweldige whodunit kan opbouwen. De Mol versie web 2.0, bijvoorbeeld? En waarom geen cloud van websites bouwen rond de verkiezingen? Blogs, filmpjes en games met de kandidaten. Op geitenjacht met Yves Leterme, strikjes knopen met Di Rupo - de winnaar komt te weten wie de senaatslijst trekt of krijgt inzage in de boekhouding van de stad Charleroi. Het is maar een idee.

Het enige probleem is: Emma is fictie. De belofte van web 2.0 is juist echte interactie en betrokkenheid van de mediagebruikers. Blogs zijn populair geworden omdat ze een vorm van authenticiteit bieden die andere media soms missen. Omdat ze echt zijn, van echte mensen. YouTube en MySpace hebben succes omdat ze gecreëerd worden door mensen zoals u en ik.

Productiehuis Antenne bestaat niet. Via hun nepsite kan ik een nepsollicitatie sturen voor een nepvacature in een nepbedrijf. Ik kan praten met fictieve personages over fictieve gebeurtenissen. En ik kan mezelf wijsmaken dat dat interactie is.

Toen ladykiller Nils enkele weken geleden in de serie Myra had gekust, stroomden er op zijn blog meer dan honderd reacties binnen van verontwaardigde kijkers. "Maar Nils laat je toch niet inpalmen door haar. Het is voor mij een grote schok: JIJ en MYRA!!!." Enzoverder. Voor het team van Bettina Geysen het bewijs van de sterke betrokkenheid van de kijker, voor mij een groot mysterie. Ik besef dat er mensen zijn die Marleen Merckx consequent op straat met Simmoneke aanspreken, maar wie zin heeft om online te praten tegen fictieve personages, is mij een raadsel. Sommige kijkers hadden Nils via zijn blog de wijze raad gegeven om eens met Emma te gaan praten, en dat had hij in de volgende aflevering ook echt gedaan. "Bedankt voor jullie steun en tips. Ik heb er veel aan gehad. Ik heb dus ook écht geluisterd, he", schreef Nils. Dikke leugenaar, want die aflevering was natuurlijk al weken geleden ingeblikt.

"Met Emma bouwt de vrt het internetgebruik uit tot een volwaardige beleving, rekening houdend met de huidige musts van het internet", belooft de persmap. "Daarbij zijn participatie en community-building geen holle woorden."

Bij nader inzien een beetje hol, toch. Soit, ik ben dan ook geen twintiger meer.

Emma, van maandag tot donderdag elke avond op Eén,

www.nvantenne.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234