Maandag 25/10/2021

Echo's uit de badkamer

elvis costello adembenemend in het koninklijk circus HHHHI

rock

Elvis Costello is verliefd. De nieuwe vrouw in zijn leven heet Diane Krall, behoort tot de succesvolste jazzzangeressen van haar generatie en heeft de negenenveertigjarige Ier geïnspireerd tot een songcyclus waarin niet alleen het uitdoven van een oude relatie wordt beschreven, maar ook het opflakkeren van een nieuwe. De nummers die North bevolken, behoren zonder twijfel tot de mooiste die Costello ooit op plaat heeft gezet. Zondagavond vormden ze de hoekstenen voor een groots, bij vlagen zelfs briljant concert.

Brussel

Eigen berichtgeving

Bart Steenhaut

Costello heeft in zijn omvangrijke carrière al heel wat watertjes doorzwommen. Hij debuteerde in volle punkperiode, bedacht genoeg kristalheldere popsongs om er een paar lijvige greatest hits-compilaties mee te vullen en schreef daarnaast soundtracks voor televisieseries en films. Er volgden een paar samenwerkingen met klassieke muzikanten als Anne Sofie von Otter en The Brodsky Quartet, uitstapjes richting jazz op uitnodiging van Bill Frisell én een kippenvelplaat met de onvolprezen Burt Bacharach. Het nieuwe North bestendigt dan weer zijn partnerschap met Steve Nieve, de pianist die in 1977 al deel uitmaakte van Costello's begeleidingsgroep maar sinds het uiteenvallen van The Attractions een steeds nadrukkelijker rol op de voorgrond vervult.

De laatste jaren gaan ze vaak met z'n tweeën de baan op, en in Brussel werd de duoformule met succes gehandhaafd. Wie daaruit afleidt dat de songs per definitie kaal en uitgebeend klonken, heeft het evenwel verkeerd voor. Costello had een reeks effectpedalen onder de schoenzolen zitten, zodat zijn akoestische gitaar bij momenten behoorlijk wat noise produceerde, en Nieve profileerde zich evenmin als een muzikant die netjes binnen de lijntjes kleurt. Integendeel. Vaak ging hij de piano haast letterlijk te lijf. The professor - zoals Costello hem zondag aan het publiek voorstelde - ging er, naargelang de sfeer van de song dat voorschreef, heftige discussies mee aan, lag er languit mee in de clinch en bepotelde het klavier een ogenblik later als was het een bloedgeile minnares met wie hij zo meteen van bil wilde gaan.

Costello ontplooide zich een paar meter verderop als een meesterlijk vertolker van zijn eigen materiaal. Die hese stem van hem bleef natuurlijk herkenbaar uit de duizenden, maar live viel vooral de kracht op waarmee de zanger songs als 'Indoor Fireworks', 'Brilliant Mistake' en het hilarische 'God's Comic' letterlijk nieuw leven inblies. Heel vaak kuierde Costello - de handen nonchalant in de broekzakken - zomaar wat over het podium en zong hij zonder versterking tegen de zaal op. Een kunstje dat wérkte, want ook achteraan hing iedereen aan zijn lippen, zaten de fans met ingehouden adem te luisteren.

De verhaallijn van North werd ook in de set aangehouden, al kreeg het nieuwe songmateriaal daar gezelschap van ouder werk dat in de context paste. Vooral het materiaal uit de Bacharach-plaat maakte daarbij een bloedstollende indruk: 'This House Is Empty Now' stond garant voor kippenvel, het sierlijke 'Toledo' deed de Spaanse zon ook even in Brussel schijnen en het tot de bisronde opgespaarde 'I Still Have That Other Girl' bevestigde Costello in diens functie als een van de meest ingenieuze woordkunstenaars van zijn generatie. Bovendien croonde hij met het soort bezieling dat u en ik alleen halen wanneer we - met alle deuren toe en de stereo snoeihard - thuis onder de douche staan. Costello genoot dan ook met volle teugen en trakteerde het publiek na het eigenlijke concert nog op meer dan een uur bisnummers.

Daarbij opvallende, ingetogen pianoversies van 'When Green Eyes Turn Blue' en 'I'm in the Mood Again', al weekten ijzingwekkende uitvoeringen van 'Shipbuilding', 'Almost Blue' en het onvermijdelijke 'I Want You' nog meer reacties los.

De staande ovatie die de King Of America na meer dan dertig nummers te beurt viel, was dan ook geen teken van misplaatste beleefdheid. Costello moest in de toekomst maar eens wat vaker verliefd worden. Het hoeft niet eens op een andere vrouw te zijn.

WIE Elvis Costello WAAR & WANNEER Koninklijk Circus, Brussel, zondag 26/10

Een groots, bij vlagen briljant concert

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234