Woensdag 08/04/2020

Dwarskijker heeft genoeg tv gekeken

‘Dwarskijker’ is niet meer. ‘Humo’-journalist Rudy Vandendaele, beter bekend als (rv), heeft beslist om een punt te zetten achter zijn tv-rubriek. ‘Ik was er al een tijdje op uitgekeken.’ De leemte moet opgevuld worden door ‘De werkgroep TV’, waarvoor verschillende ‘Humo’-journalisten samenwerken.

Journalist Rudy Vandendaele stopt na bijna twintig jaar met zijn roemruchte tv-column in ‘Humo’

Rudy Vandendaele, alias (rv), was met zijn kritische pen de meest gevreesde tv-recensent, maar televisiepresentatoren vonden het geen erg als hij hen en hun televisiewerk hekelde. ‘Het was geniaal hoe hij over me schreef’, vindt Hans Otten.

“Het is opgehouden met regenen. En de zomer van 2010 loopt op z’n eind. Zo hebben we altijd wel íéts te vieren.” In zijn typerende stijl besloot Rudy Vandendaele (54) twee weken geleden zijn stukje over De premiejagers, de recensie die meteen ook zijn laatste zou zijn als Dwarskijker. Vandendaele besliste immers om er een punt achter te zetten, bijna twintig jaar nadat hij ermee begon. “Het is mijn beslissing, ik was er al een tijdje op uitgekeken,” zei hij gisteren in De Standaard. “Ik wil voor het blad andere dingen doen.” Wat dat zal zijn, is nog onduidelijk, maar een van de pistes is dat hij wel een column blijft schrijven.

Vandendaele schreef zijn eerste stukje voor ‘Dwarskijker’ in 1991 en volgde daarmee in de voetsporen van Marc Mijlemans en Willy Courteaux, die in de jaren daarvoor tv-recensies voor het weekblad schreven. Vandendaele, die daarvoor als muziekjournalist voor Humo schreef, zette de traditie verder en zorgde ervoor dat ‘Dwarskijker’ een veel gelezen en gerespecteerde rubriek bleef. Door zijn literaire stijl en zijn humor tilde hij de tv-kritiek in Vlaanderen naar een hoger niveau. Op cassante wijze kon hij in enkele zinnen tv-figuren of programma’s prijzen of neersabelen, meestal zonder daarbij op de man te spelen. In 2003 werden zijn beste stukjes uit de periode 1991-1998 nog gebundeld in een boek. Maar na twintig jaar televisie kijken was de fut eruit, oordeelde Vandendaele zelf.

Het stoppen van Vandendaele betekent niet dat er in Humo geen plaats meer zal zijn voor tv-recensies. Dinsdag werden de kritieken geschreven door ‘De werkgroep TV’, een rubriek die verschillende journalisten voor hun rekening zullen nemen. Al houdt men bij Humo ook nog steeds een slag om de arm. “Definitief is een woord dat ik in deze niet wil uitspreken”, reageert hoofdredacteur Sam De Graeve op het stoppen van (rv). Ook Humo-icoon Guy Mortier wil er daarom niet al te veel zeggen. “In mijn tijd is Rudy zeker veertig keer gestopt, en gelukkig toch weer niet.”

(rv) mocht dan al een uitgesproken mening hebben en niemand sparen, in de televisiewereld was zijn rubriek ook vaste kost op dinsdag. In die mate zelfs dat televisiemakers zich zorgen maakten als hij hun programma niet besprak. “In de televisiewereld gold toch wel dat je slecht bezig was als Dwarskijker je niet had aangepakt aangepakt”, zegt Hans Otten, die regelmatig opdook in de columns van (rv). “Het was inderdaad veel beter dat hij je negatief besprak dan dat hij je negeerde”, vindt ook Paul Jambers, wellicht de meest besproken tv-maker in Dwarskijker. “Dat betekende immers dat de belangrijkste Vlaamse tv-recensent geen interesse had voor je werk.”

Zowel over het werk van Otten als dat van Jambers kon Vandendaele bij wijlen scherp uit de hoek komen. “Tupperware heeft voor de grap een mens bedacht”, schreef hij nadat hij Otten in de jaren negentig de preselecties van het Eurovisiesongfestival had zien presenteren. “Geniaal toch, als je zoiets kan schrijven.” Otten kan nog steeds lachen om de uitspraak. “Als ik de beelden terugzie, snap ik ook waarom hij dat schreef. Het was misschien vervelend omdat ik anders in elkaar zit dan het plastic imago dat ik toen had, maar ik kon daar wel door kijken. Ik kon er altijd wel mee lachen als hij over mij schreef.”

Hoe hard de kritiek soms ook was, ook Paul Jambers las telkens graag wat (rv) over zijn programma’s schreef, in die mate zelfs dat hij alle stukjes netjes uitknipte en archiveerde. “Ik vond het zeer goed dat hij zeer kritisch was voor mijn werk. Daardoor heeft hij me ertoe aangezet om mijn visie op reportagewerk nog beter te onderbouwen. In die zin was hij in zekere zin zelfs een sparringpartner.”

“Rudy is met dat dwarse, die eigen mening, een van die figuren die Humo heeft gemaakt tot wat het nu is”, vindt vtm-programmadirecteur Jan Segers. “Maar ik beschouw hem ook eerder als een columnist dan als een tv-recensent. Hij heeft een mooie, fijne pen waarmee hij op een badinerende manier over televisie schreef. ” Volgens Segers, die in een vorig leven zelf televisie maakte bij het productiehuis De Televisiefabriek (nu Eyeworks), hadden de stukken van (rv) ook wel degelijk een zekere invloed. “Zeker als je programma positief geëvalueerd werd, was je als maker superblij. Maar als het negatief was, was het gewoon een van de vele meningen. As many opinions as assholes”, lacht Segers. “Op de een of andere manier heeft hij de goede smaak toch aangescherpt. Hij zag ook altijd de fout, hij heeft een heel scherp oog. Ik denk dat hij een goed televisiemaker zou zijn, zeker bij de montage. Hij zou onmiddellijk aanvoelen wat de zwakke plek is.”

Zowel Jambers als Segers noemen het stoppen van (rv) een verlies. “Ik zal hem zeker missen”, zegt Jambers. “Al was hij de laatste jaren wat milder geworden. Je voelde dat het hem minder interesseerde. Hij schreef zo relativerend over televisie dat zijn engagement wat verloren ging. Soms bedekte hij zelf iets met de mantel der liefde, iets wat hij in zijn beginjaren nooit gedaan zou hebben.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234