Donderdag 02/04/2020

Duurdere treinabonnementen in de spits? "Nee", aldus de sociale partners

Beeld thinkstock

Vakbonden en werkgeversorganisaties zijn tegen duurdere treinabonnementen in de spitsuren. Dat heeft de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) vandaag beklemtoond in de Kamercommissie Infrastructuur. Later deze maand volgt dezelfde boodschap in een formeel advies.

NMBS-topman Jo Cornu speelt al langer met het idee van uiteenlopende tarieven naargelang de piek- en daluren. Volgens de CRB - die spreekt in naam van werkgevers en vakbonden - zou dat echter duur, onrechtvaardig en praktisch moeilijk zijn, zeker voor de treinkaarten waar de werkgever in tussenkomt.

Verschillende prijzen zouden volgens de raad niet leiden tot een betere spreiding van de reizigers doorheen de dag. Werknemers beschikken door hun uurroosters en hun privé-activiteiten immers slechts over een beperkte speling, verduidelijkte specialiste Michèle Pans.

Voor de werkgevers - vaak ook de overheid - dreigt het systeem bovendien duur uit te vallen. En het zorgt voor een ongelijke behandeling tussen werknemers uit verschillende sectoren, naargelang de activiteiten in die sector meer of minder vast hangen aan beperkingen op vlak van uurroosters. En hoe zouden vertragingen in rekening genomen worden?

Beeld photo_news
Spoorbaas Jo Cornu.Beeld Photo News

Investeringen

Toch is de CRB niet categoriek tegen een dynamisch tarievenbeleid. Maar dan niet als het gaat om de abonnementen.

Ander essentieel punt voor de sociale partners is de voortzetting van de investeringen in het spoor, ondanks de lopende onderhandelingen binnen de NMBS, over een nieuwe beheersovereenkomst en het meerjarenplan op vlak van investeringen. Gebeurt dat niet, dan dreigt de kost van die "inactiviteit" hoog op te lopen, vrezen ze.

Reizigersorganisaties

De reizigersorganisaties zitten min of meer op dezelfde lijn. Voor TreinTramBus, Test-Aankoop, Navetteurs.be en Inter-environnement Wallonie kan er geen sprake zijn van tariefverhogingen indien het aanbod niet verbetert.

De jongste maanden toonden opnieuw dat op dat vlak nog veel ruimte is voor vooruitgang, klonk het. Van een verhoging in de spits kan voor hen dus geen sprake zijn, maar waarom geen kortingen in de daluren en tijdens de weekends?

Nog volgens de reizigersorganisaties is zowat één op de vier kilometer spoor aan vervanging toe in België. Bovendien dateert tachtig procent van de gemetste bruggen nog van voor de Eerste Wereldoorlog, klonk het. De achteruitgang van de spoorlijnen laat zich vooral voelen in landelijk gebied, klonk het nog bij de vertegenwoordigers van de reizigers.

Ze roepen de NMBS ook op om de organisatie van het spoor radicaal om te vormen en af te stappen van het 'stervormige netwerk' waarbij zowat alles langs Brussel passeert. Een knooppuntennetwerk naar Zwitsers model zou een alternatief kunnen zijn.

Beeld photo_news
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234