Maandag 14/10/2019

Bpost

Duurdere postzegels, tragere post: deze opties overweegt CEO Van Gerven om Bpost te redden

Bpost-CEO Koen Van Gerven Beeld Tim Dirven

Een verlies aan beurswaarde van 2,4 miljard euro, een tegenvallende overname in de VS en sociale onrust in België. Gelukkig heeft Bpost-CEO Koen Van Gerven ook getekend voor een pakketje ambitie. "Als de mogelijkheid er is, sluit ik een Europese overname niet uit."

In 2016 ging het Bpost voor de wind. CEO Van Gerven slaagde er net niet in om het Nederlandse PostNL over te nemen, maar achteraf bekeken was dat het startsein voor een negatieve spiraal. Want vandaag lijkt Bpost in de hoek te zitten waar de klappen vallen. In amper twee maanden verloor Bpost 2,4 miljard euro van zijn waarde.

Na de domper met PostNL was Van Gerven opnieuw op overnamepad getrokken, en kocht hij voor 700 miljoen euro het Amerikaanse Radial. Maar het onlinedienstenbedrijf deed niet wat bij de overname werd beloofd: bijdragen aan de winst.

Intussen kalft de traditionele brievenpost verder af, kampt het nieuwe postverdeelcentrum Brussel X met groeipijnen en wakkert de sociale onrust aan, met ontslagen in het vooruitzicht.

Hoe geraakt Bpost uit deze negatieve spiraal? De daling van de briefpostvolumes zou dit jaar onverwacht snel oplopen tot 7 procent.

"Dat die volumes zouden dalen is niet verwonderlijk. Dat die daling ooit zou versnellen evenmin. Het was alleen niet heel duidelijk wanneer. Dat heeft te maken met de digitalisering. Onze belangrijkste financiële, energie- en telecomklanten melden dat hun consumenten steeds meer openstaan voor elektronische briefwisseling. Eerst begonnen banken digitale rekeninguittreksels te sturen, nu ook contracten voor woonleningen of verzekeringen.

"Bij onze beursintroductie zeiden we dat we het bij een daling van 6 procent van de brievenpost konden redden met de middelen die we hebben. Met een daling groter dan 6 procent moeten we uit een ander vaatje tappen."

Er moet personeel vertrekken, bedoelt u?

"Niet per se. Een andere manier is het verhogen van de prijs van postzegels. Andere ingrepen vragen wat meer tijd. Uit marktonderzoek blijkt bijvoorbeeld dat niet alle klanten willen dat hun post de dag nadien al aankomt, omdat hun dringende communicatie steeds meer via e-mail gaat. Je kunt dus denken aan brieven die later aankomen tegen een lagere prijs. Het zal er ook om gaan om efficiënter te werken."

Bpost-CEO Koen Van Gerven. Beeld Tim Dirven

Onlangs kondigden jullie toch honderden ontslagen aan?

"Daar is enige nuancering nodig. Een paar jaar geleden hebben we onze poetsactiviteiten deels uitbesteed, nu stappen we over op volledige outsourcing. We gaan voor een maximaal behoud van de werkgelegenheid, waarbij mensen kunnen overstappen.

"In het callcenter werken nu vierhonderd mensen, terwijl we denken dat er in deze tijden andere, soms betere mogelijkheden zijn voor contact met de klant, zoals een chatbot, artificiële intelligentie en een app. Die operatie moet tegen 2020 afgerond zijn, en als mensen vertrekken zal dat altijd met een sociaal plan zijn.

"Sommige mensen kunnen misschien elders bij Bpost aan de slag. De groei in de afhandeling van pakjes zorgt voor een sterke stijging van werkgelegenheid bij Bpost."

En voor werkdruk. Het absenteïsme zou bij Bpost hoger liggen dan elders, tussen de 7 en de 9 procent?

"Akkoord, maar je kunt dat niet louter wijten aan de werkdruk. Het gaat om een onbehagen bij mensen dat ook te maken heeft met andere, meer maatschappelijke tendensen. Het hogere absenteïsme bij ons is wel een belangrijke barometer. We weten dat je het kunt terugbrengen door een aantal ingrepen om het welzijn te verbeteren."

Het tij is snel gekeerd: nog maar enkele jaren geleden was het de bedoeling om met PostNL een krachtige Benelux-speler te worden.

"We zitten allebei in kleine markten, omringd door grote spelers, maar samengaan heeft niet gewerkt, dus Bpost heeft er alle belang bij om diensten te hebben die verder gaan dan de landsgrenzen.

"Onze groeiplatformen zijn de zogeheten e-commerce logistics, dat is alles wat er gebeurt nadat de consument heeft geklikt om zijn aankoop te bevestigen. Het gaat dan om de betaling, fraudepreventie en taxen, maar ook in welk depot het order wordt klaargemaakt, het maken van het pakje, het transport, de levering en de klantendienst.

"Als we dat allemaal kunnen waarmaken, zal Bpost een sterk Europees bedrijf zijn met hoofdzetel in België. Ik zie ons als een topspeler in Europa."

Dan zijn er ook overnames binnen Europa nodig?

"Als er zich mogelijkheden aanbieden, moeten we daar zeker naar kijken. Maar laat ons eerst zien hoe we met Radial een succesverhaal kunnen schrijven."

Die overname van het Amerikaanse Radial is voorlopig geen succes en misschien de hoofdreden voor de 2,4 miljard euro verlies aan beurswaarde?

"Ik geef geen commentaar op de beurs. We hebben dat bedrijf gekocht in november en bijgevolg was de eindejaarspiek onze eerste bezorgdheid. Die is prioritair in e-commerce en we hebben ons doel bereikt. Daardoor zijn we pas in januari fundamenteler beginnen te werken. Er zijn een aantal pijnpunten die we hebben geïdentificeerd en zullen aanpakken."

Zoals de hoge medische kosten die plots opdoken?

"Ja, al wisten we dat die in de VS hoger zouden uitvallen. En er is een plan om die kosten in de toekomst te drukken."

Er zullen nu geen lijken meer uit de kast vallen bij Radial?

"Wel, we hebben nu een vrij goed zicht op de situatie. Bij de bestaande klanten tekenen we een groei van 7,5 procent op en dat ligt in lijn met de verwachtingen. Ik ben absoluut tevreden met de overname die we hebben gedaan."

Was Radial een overname om het debacle met PostNL te doen vergeten?

"Nee, beide dossiers staan los van elkaar. Het was niet het een of het ander. PostNL is verleden tijd, we moeten voort."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234