Maandag 12/04/2021

Duurder en strenger, maar nog altijd bij goedkoopste

Van het strenge Duitsland tot het lakse Verenigd Koninkrijk: er zijn grote verschillen tussen de Europese rijopleidingen en hun kostprijs. Ook als de Vlaamse opleiding strenger en duurder wordt (DM 10/3), behoort ze tot de goedkoopste van Europa.

'De automobilist is de melkkoe van de overheid.' Belangenorganisaties zoals Touring en VAB laten doorgaans geen kans onbenut om te benadrukken hoezeer de moegetergde automobilist wordt leeggezogen door de overheid. Toch zijn ze ook de grootste pleitbezorgers voor de hervorming van de rijopleiding, die op tafel ligt bij Vlaams mobiliteitsminister Hilde Crevits (CD&V). Daardoor zou elke nieuwe bestuurder minstens 480 euro op tafel moeten leggen, tegenover 76 euro nu.

Ondanks de prijsverhoging zou de Vlaamse rijschool nog altijd vrij goedkoop zijn. Dat blijkt uit een internationale vergelijking van de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA). Zo heeft Nederland de duurste opleiding van Europa, je betaalt er gemiddeld 2.300 euro per persoon. In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk moet een beginnend bestuurder 1.700 euro op tafel leggen. In Italië en Portugal zijn de rijlessen een pak goedkoper: 650 euro.

EHBO-cursus verplicht

Ook qua aanpak zijn er enorme verschillen. Duitsland heeft bijvoorbeeld een strenge opleiding. Daar moeten bestuurders minstens 26 theorie- en praktijklessen volgen voordat ze hun rijexamen mogen afleggen. Ze moeten ook een EHBO-cursus van zes uur hebben gevolgd. Aan de andere kant is er de lossere aanpak in België en het Verenigd Koninkrijk. Daar bestaat nog altijd de mogelijkheid om een rijbewijs te halen zonder één les bij een erkende rijschool te hebben gevolgd. Al doen veel mensen dat wel vrijwillig.

Wat opvalt is dat een dure opleiding niet beter is dan een goedkopere. "Ondanks de grote verschillen tussen de landen lijken er geen grote verschillen in de veiligheidswaarde van de opleidingen", zo meldt de SWOV, de Nederlandse tegenhanger van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). De SWOV maakte een internationale vergelijking van alle rijopleidingen. Ongevallen zoals op de E314, waarbij zeven jongeren om het leven kwamen, worden meestal veroorzaakt door "een gebrek aan gevaarherkenning, risicoperceptie en zelfreflectie", aldus de SWOV. Hoe meer kilometers op de teller, hoe kleiner de kans om betrokken te raken in een ongeval.

Prijsafspraken

Als het van Belgische mobiliteitsexperts afhangt, worden zowel bestuurders als hun begeleiders binnenkort verplicht om lessen te volgen. Ter compensatie zou de overheid kunnen tussenkomen met geld uit het verkeersboetefonds. Onder andere Nederland heeft zo'n subsidiesysteem waardoor sommige bestuurders een deel van hun rijkosten kunnen terugkrijgen. Crevits laat weten dat de beslissing over de rijopleiding een taak wordt van haar opvolger na de verkiezingen van 25 mei.

Grote winnaar in dit verhaal zijn de rijscholen. Zij zullen een flinke boost krijgen als iedereen verplicht wordt om lessen te volgen. De rijscholen zouden die opsteker goed kunnen gebruiken. In 2008 werd de Federatie van Beroepsautorijscholen veroordeeld wegens prijsafspraken door de Raad voor Mededinging. Sindsdien zagen de rijscholen hun inkomsten afkalven, terwijl steeds meer leerlingen een voorlopig rijbewijs halen via 'Rijbewijs op School'. Hiermee kunnen jaarlijks meer dan 40.000 leerlingen uit het secundair onderwijs hun voorlopig rijbewijs op de schoolbanken halen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234