Dinsdag 18/06/2019

NMBS

"Dutordoir? Nog niet gehoord"

Haar voorganger Jo Cornu joeg al na enkele weken de vakbonden tegen zich in het harnas. De nieuwe NMBS-CEO Sophie Dutordoir krijgt van Ludo Sempels, voorzitter van ACOD-Spoor, het voordeel van de twijfel. Al mag ze de minimale dienstverlening meteen uit haar hoofd zetten.

Ludo Sempels, voorzitter van ACOD-Spoor. Beeld BELGA

"Ze heeft een pralinewinkel, zeker? En ze heeft Electrabel geleid." Ludo Sempels, topman van de socialistische spoorbond, zegt het met een knipoog. Sophie Dutordoir krijgt als nieuwe NMBS-CEO even respijt. "Wij kennen haar eigenlijk niet en we willen haar vanzelfsprekend alle kansen geven. We hopen vooral dat er een sociale dialoog ontstaat op basis van vertrouwen. Natuurlijk voert HR Rail die gesprekken, maar Dutordoir kan daar dankzij haar functie wel op wegen."

Heeft zij al contact met u opgenomen?

Ludo Sempels: "We hebben haar nog niet gehoord. Maar de aankondiging vond vrijdagnamiddag plaats. We gaan er daarom van uit dat er de komende dagen een gesprek zal plaatsvinden. Wij staan daar in elk geval voor open."

Denkt u dat zij de troebele verhouding tussen de vakbonden en de NMBS uit het slop kan trekken?

"Het waren zeer moeilijke maanden, dat is duidelijk. Eind vorig jaar en voor de zomervakantie liep het nauwelijks. Nu is er wel weer een gesprek op gang gekomen naar aanleiding van de sociale verkiezingen. Dat verloopt constructief en we hopen op die weg verder te gaan."

Behalve dan als de minimale dienstverlening op tafel komt. U gaf eind vorige week aan dat er 'nationale acties' zullen volgen als de federale regering haar plannen doorzet.

"Ik wil niet op de zaken vooruitlopen, maar ons standpunt is duidelijk. Er bestaan vandaag al duidelijke afspraken. Zo moeten wij onze stakingsaanzegging minstens acht dagen op voorhand indienen en kan er een verzoeningsgesprek plaatsvinden. Dat is al streng genoeg."

"De minimale dienstverlening is bovendien uitgegroeid tot een fetisj. Maar op die manier benaderen zij de zaken totaal verkeerd. Het zou de doelstelling van de NMBS en de federale regering moeten zijn dat er geen acties meer hoeven te gebeuren. Hun bekommernis zou juist een maximale dienstverlening moeten zijn. En die kan alleen verkregen worden door een performant sociaal overleg. Maar zelfs dan sluit ik niet uit dat er nog stakingen zullen komen. Dat hoort nu eenmaal bij het spel."

Waar ligt volgens u de grootste uitdaging voor Dutordoir?

"De stiptheid is nu het grote probleem, maar dat heeft natuurlijk ook met de werkomstandigheden te maken. Er moet voldoende personeel zijn om de treinen op tijd te laten rijden. Er moet ook een bedrijf ontstaan waarin die werknemers tevreden zijn, een situatie die een positief effect zou hebben op het sociaal klimaat. Maar daarvoor zijn natuurlijk extra middelen nodig en in de plaats is ons juist een besparingsplan door de strot geduwd. Dutordoir kan daar weinig aan doen. Wel kan ze ervoor zorgen dat de middelen in samenspraak met de vakbonden efficiënt worden ingezet."

"We hadden gehoopt dat de Belgische spoorwegen na het ontslag van Jo Cornu eengemaakt zou worden. Als de NMBS en Infrabel weer samen zouden gaan, dan zou dat niet alleen een kwaliteitsverhoging inhouden, maar ook een belangrijke besparing zijn. Het zou ervoor zorgen dat andere besparingen niet nodig zijn. Helaas hebben we gezien dat deze regering die keuze niet durfde te maken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden