Dinsdag 18/06/2019

NMBS

Dutordoir: "NMBS moderniseren en reiziger blijer maken"

De regering-Michel heeft Sophie Dutordoir (53) benoemd tot spoorbaas. De ex-topvrouw van Electrabel vervangt Jo Cornu als CEO van de NMBS. "Ik verzeker u dat u in mij een hardwerkende, rigoureuze en warme vrouw zal vinden", zegt Dutordoir over zichzelf. "Het kan niet anders dan dat we allen samen de draai kunnen maken en het bedrijf moderner maken en laten evolueren zodanig dat de reiziger nog meer blijdschap kan vinden."

Dutordoir werd vanmiddag voorgesteld tijdens een persconferentie met premier Michel en minister van Mobiliteit Bellot. Beeld BELGA

Dutordoir kwam in september als beste kandidaat uit een lijst die een headhunter had opgesteld in opdracht van de regering. Al maanden wordt er gespeculeerd over haar komst naar de spoorwegen, maar nu is de knoop definitief doorgehakt. Het kernkabinet heeft de 53-jarige Dutordoir aangeduid als hoofd van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

De beslissing maakt een einde aan een lange benoemingssoap. In april raakte bekend dat de huidige spoorbaas Jo Cornu na drie jaar de NMBS zou verlaten. Sindsdien kibbelde de regering over wie zijn opvolger mocht aanduiden. Dat er uiteindelijk toch een compromis werd gevonden, is een opsteker voor de treinreiziger en voor premier Charles Michel (MR).

CD&V-etiket

Voor MR en CD&V was het al maanden duidelijk dat Dutordoir de beste spoorbaas zou zijn, maar N-VA stribbelde tegen omdat zij ooit voor oud-premier Wilfried Martens (CD&V) heeft gewerkt. Daarnaast twijfelde N-VA of zij de juiste persoon was om de 'kracht van verandering' door het spoorbedrijf te jagen. Die twijfel is nu weggenomen via de raad van bestuur van de NMBS. Daarin krijgt N-VA meer zeggenschap.

De spoorbonden laten weten dat ze Dutordoir verwelkomen. Zij hopen dat de spoorbaas het sociaal overleg bij de NMBS nieuw leven kan inblazen. Dat wordt echter niet makkelijk, want er staan turbulente tijden te wachten. Dutordoir moet niet alleen de minimale dienstverlening doordrukken, maar ook besparen, nieuwe ticketprijzen vastleggen en de vernieuwde dienstregeling in goede banen leiden. "Ik hoop dat we samen van de NMBS een delicatessenzaak kunnen maken", zegt Luc Piens van ACV. 

Ludo Sempels van ACOD wil dat Dutordoir "een rood sein geeft aan de regeringspartijen, die de mannen en vrouwen van het spoor niet alleen opzadelen met alle zonden, maar ook bespotten zonder schaamte". De nieuwe CEO zal meer dan ooit moeten investeren in een sociale dialoog op basis van wederzijds respect en vertrouwen, klinkt het nog. Sempels eist ook dat de CEO geen nevenmandaten heeft en zich exclusief bezighoudt met het spoor.

"Hardwerkende, rigoureuze en warme vrouw"

"Ik verzeker u dat u in mij een hardwerkende, rigoureuze en warme vrouw zal vinden." Op die manier heeft de toekomstige ceo van de NMBS, Sophie Dutordoir, zichzelf  voorgesteld aan de pers, nadat het kernkabinet het eens is geraakt over haar benoeming. Ze benadrukte veel respect te hebben voor de aandeelhouders, maar ook voor het personeel, de vakbonden en uiteraard de reizigers.

Dutordoir was één van de drie namen die uiteindelijk door de headhunter waren weerhouden om Jo Cornu op te volgen aan het hoofd van het spoorbedrijf. De andere waren Jean-Paul Van Avermaet van bewakingsfirma G4S en directrice Christiane Franck van waterdistributiemaatschappij Vivaqua.

De voormalige topvrouw van Electrabel beseft dat de NMBS voor grote uitdagingen staat. Zo ligt de gegarandeerde dienstverlening bijvoorbeeld in het verschiet. Op concrete vragen ingaan, deed ze evenwel niet. Ook premier Charles Michel onderstreepte dat het niet de bedoeling is onderhandelingen te voeren via een persconferentie.

"Enkele weken om idee te vormen van uitdagingen"

Volgende week vindt een gesprek tussen Dutordoir, Cornu en minister van Mobiliteit François Bellot plaats. "Ik vraag geen jaar, maar neem enkele weken om met meer diepgang een idee te vormen van de uitdagingen", luidde het. De delicatessenzaak die na haar vertrek bij Electrabel opende in Overijse, zal nog even open blijven.

Beeld BELGA

Opvallend waren de woorden van lof voor de "fantastische onderneming". Ze wees er daarbij op dat het bedrijf elke dag 700.000 reizigers vervoert, dat er een zeer grote technische competentie aanwezig is, net als een zeer grote loyauteit. "Het kan niet anders dan dat we allen samen de draai kunnen maken en het bedrijf moderner maken en laten evolueren zodanig dat de reiziger nog meer blijdschap kan vinden", sprak Dutordoir. Toekomstige beslissingen zullen worden getoetst aan één zin: brengt het iets meer op voor de reiziger, luidde het.

"Hoop op stipte, veilige en comfortabele treinen"

Groen-Kamerlid Stefaan Van Hecke hoopt dat Dutordoir zal focussen "op stipte, veilige en comfortabele treinen voor de treinreizigers". Volgens Van Hecke moeten de treinreizigers primeren op de "politieke stoelendans", nu er ook benoemingen gebeurd zijn in de raden van bestuur van de NMBS, Infrabel en "zelfs bpost". "Het is een teken dat deze regering van N-VA, MR, Open Vld en CD&V dezelfde politieke-benoemingscultuur hanteert als de vorige regeringen. Dergelijke politieke benoemingen zijn helemaal oude politieke cultuur. De treinreizigers zijn daar helemaal niet bij gebaat", aldus Van Hecke. "N-VA toont zich hier als een traditionele establishmentpartij."

Stefaan Van Hecke. Beeld Wouter Van Vooren

De groenen verwachten nu een "ambitieus beheerscontract en vervoersplan dat de dagelijkse omstandigheden voor de reizigers verbetert". Dutordoir moet ook de sociale dialoog met werknemers van de NMBS duurzaam verbeteren, luidt het. "Wij verwachten bovendien dat ze beter overlegt met Infrabel. Met files die steeds langer worden en steeds meer luchtvervuiling, is er dringend nood aan een NMBS-directie die de toekomst voorbereidt."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden