Woensdag 19/06/2019

Durf denken

'In de spot' brengt het verhaal of de mensen achter een printadvertentie, tv- of radiospot. Deze week nemen we de campagne van Universiteit Gent onder de loep.

Door Melanie De Vrieze

"In print zien we een long copy-advertentie met als titel 'Durf de tijd nemen', waarvoor je door de lengte van de tekst letterlijk even de tijd moet nemen om die te lezen. In stations hangt een moeilijk te ontcijferen rebus met als oplossing: 'Durf moeite doen'. Aan het Gentse station staat een abri met daarop enkel een grote rode knop en de tekst 'Hier niet op drukken'. Als je toch drukt, verschijnt de tekst 'Durf regels breken, durf denken'".

Zo omschrijven ze bij reclamebureau Saatchi & Saatchi de campagne 'Durf Denken', al enkele jaren het credo van de Universiteit Gent, die zo onafhankelijke en kritische breinen wil stimuleren. Saatchi & Saatchi kiest elk jaar voor een andere insteek rond 'Durf Denken'. "Dat is ook de kracht van de campagne", klinkt het. Vorig jaar werkte het reclamebureau vooral met foto's (omgekeerde adoptie, Darfur 2020, MDV). Nu vat Saatchi & Saatchi het 'denken' wat actiever op. "Denken is veel meer dan kijken. Durf denken betekent ook durf in vraag stellen, durf twijfelen, durf doen, durf uitkomen voor je mening", legt strategisch directeur Yves Van Landeghem uit. "We steken in de campagne een uitnodiging om na te denken, om er even bij stil te staan vooraleer er een interpretatie aan te geven."

De campagne is niet alleen te zien in print. Saatchi & Saatchi koos ook voor een outdoorluik om UGent meer tot leven te brengen in de straten. Naast de rebus in de stations hangen in de stad vier verschillende posters met daarop één woord. Los van elkaar betekenen ze niets. Wie de vier posters heeft gezien, begrijpt waarover het gaat: 'Durf het verband leggen', zeggen de vier posters samen. Brengt dit mensen niet in verwarring als ze maar één of twee posters zien? "Het is intussen een traditie dat niet alles van de campagne door iedereen begrepen wordt", zegt Yves Van Landeghem. "Mensen die zich in Gent verplaatsen, zullen de vier posters wel meerdere keren gezien hebben."

De campagne heeft ook een interactief onderdeel. Op het Woodrow Wilsonplein in Gent (beter bekend als het Zuid, red.) staat een groot digitaal billboard van de Universiteit Gent. "Het is de bedoeling dat iedereen die ermee geconfronteerd wordt gratis kan sms'en wat ze denken", zegt Yves Van Landeghem. "Die gedachtes zijn dan te lezen op het interactieve reclamebord. Om de paar uur verandert de inhoud volledig en wordt er een nieuw thema aangesneden. Het bord stelt bijvoorbeeld vragen en voorbijgangers kunnen kiezen bij welk antwoord ze zich aansluiten. Ook wordt er gewerkt met stellingen waarover iedereen zijn mening kan geven."

Adverteerder: Universiteit Gent

Reclamebureau: Saatchi & Saatchi

Creatief Directeur: Jan Teulingkx

Copywriters: Bouke Zoete, Raf De Smet

Media Strategy: Yves Van Landeghem, Wendy Galle

Naam: Durf Denken

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden