Dinsdag 07/12/2021

Dure namen voor de kleine beurs

De samenwerking tussen goedkope kledingmerken en bekende modenamen is niet nieuw. In Groot-Brittannië werken kledingketens als Topshop, New Look, Marks & Spencer en Debenhams al jaren samen met grote ontwerpers. Het grote publiek kon er al kennis maken met Zandra Rhodes en Sophia Kokosalaki (Topshop), Agent Provocateur (Marks & Spencer), Eley Kishimoto (New Look) en Matthew Williamson (Debenhams). Ook in Frankrijk worden dergelijke projecten dankbaar onthaald. Zo brengt schoenenketen André elk seizoen een minicollectie uit onder een labelsignatuur.

In België is het fenomeen nog pril. De Belgische keten JBC lanceerde voor het nieuwe schooljaar een kinderkledinglijn getekend door Walter Van Beirendonck en Carrefour verkoopt speciaal voor het warenhuis geproduceerde jeansbroeken van Levi Strauss Signature. TomTom, producent van persoonlijke navigatiesystemen, lanceerde tijdens de London Fashion Week een vrouwelijke accessoirelijn van de hand van de Britse ontwerpster Jessica Ogden, die in het voorjaar bij ons op de markt komt.

Interessant zijn ook de samenwerkingen tussen ontwerpers en dure labels met postorderbedrijven. Deze winter kan men bijvoorbeeld modieuze kleding kopen die de Japanse ontwerper Kenzo Takada ontwierp voor Trois Suisses. La Redoute wordt intussen een echte schatkamer voor modejagers met een klein budget. Het ontwerpersduo E2 creëerde er een jogging met Laetitia Casta als muze. Ook van het lingeriemerk Fifi Chachnil zijn er betaalbare stuks te koop, net als van schoenenmerken Billa (van de Belgische ontwerpster Sybille Mortelmans) en Pierre Hardy.

De trend van samenwerkingen tussen goedkope merken en dure designers is in elk geval niet te stuiten. Het wordt alvast uitkijken naar de volgende grote naam waar H&M volgend jaar mee wil uitpakken (wij gokken op Viktor & Rolf of Alexander McQueen). Tot dan kunnen de fashionista's hoopvol uitkijken naar de oversteek van de Britse winkelketen New Look. De keten kondigt aan zijn afzetgebied uit te breiden naar België en Frankrijk.

(CO)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234