Donderdag 14/11/2019

Durant zwaait af met nieuwe wegcode

Brussel

Eigen berichtgeving

Thea Swierstra

Isabelle Durant (Ecolo) mag dan wel geen minister meer zijn, per 1 januari 2004 zal er wel een rist maatregelen van kracht worden die vooral de zwakke weggebruiker beter beschermen. De nieuwe wegcode is donderdag gepubliceerd in het staatsblad. De voetgangersbeweging is tevreden, maar noemt de aanpassingen zeker geen eindpunt.

Een aantal maatregelen moet de veiligheid van de voetganger verbeteren. Voortaan is er sprake van een 'fictief voetpad', waar geen stoep is en voetgangers bijgevolg gedwongen zijn over de weg te lopen. Daar moeten andere weggebruikers minstens een meter afstand bewaren. Is dat om de een of andere reden niet mogelijk, dan moet de auto stapvoets rijden.

Voorts is het verboden om in te halen bij het naderen van een oversteekplaats voor voetgangers of fietsers. Ook het rechts inhalen van tram of bus kan alleen als de in- en uitstappende reizigers niet gehinderd worden. Stoppen is de boodschap.

Voor rolschaatsers, skaters en steppers zijn er eindelijk duidelijke regels. Wie jonger is dan zestien moet op het voetpad blijven. Anderen moeten het fietspad gebruiken. Minzestienjarigen doen dat ook als er geen trottoir is. Als er geen fietspad en geen voetpad is, mogen die jongeren niet op de openbare weg skaten of steppen. Ouderen mogen dat wel.

Voor vrachtwagens zwaarder dan 7,5 ton geldt vanaf 1 januari een inhaalverbod bij regen. Daarop zijn twee uitzonderingen gemaakt. Vrachtwagens mogen wel tractoren inhalen, alsook voertuigen die zich bevinden op een rijstrook voorbehouden aan traag verkeer.

Voorts komt er een nieuw bord bij het binnenkomen en verlaten van de bebouwde kom. Net zoals nu zal de plaatsnaam daarop staan. Nieuw is dat er huizen op staan, om te benadrukken dat de weggebruikers een woonzone binnenrijden of verlaten.

Daarnaast ligt nog een ministerieel besluit dat het koninklijk besluit (KB) vervolledigt ter advies voor de gewesten. In dat besluit staat onder andere dat het groene licht van stoplichten voor voetgangers langer moet branden.

De voetgangersbond is tevreden met het KB, maar wijst erop dat er nog werk aan de winkel is. "De voetganger bestaat eindelijk voor de wet", verzucht gedelegeerd bestuurder Tom Dhollander. "Alleen valt die 10 procent mindervaliden buiten de boot." Ook de aanpak van snelheid in woongebieden kan beter. "De zone-30 moet stringenter ingesteld worden." Voorts vraagt Dhollander zich af hoe het naleven van de nieuwe regels gecontroleerd wordt en hij verwacht dat er nog meer maatregelen zullen volgen ten gunste van de zwakke weggebruiker.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234