Donderdag 01/10/2020

Duizend-en-een verhalen

Van Euripides' De bacchanten blijft in Utopia GmbH, de bewerking die Peter Verhelst ervan maakte voor NTGent, niets over. Zelfs zijn eigen teksten haalden het podium niet. Wat rest, is een mysterieuze, verstilde installatie met vier performers, die suggereert hoe Dionysos de bestaande orde onherroepelijk aantastte.

door Pieter T'Jonck

Het programmaboek biedt wel een tekst en een toelichting van Verhelst. Hij suggereert dat het gaat om een universum waarin lichamen eindeloos vervloeien en veranderen. Verhelst identificeert Dionysos met een vitaal principe dat het monolithische verhaal van de orde opbreekt en leidt tot een utopische toestand waarin duizenden andere mogelijke verhalen gedijen. De podiuminstallatie wil dat idee zintuiglijk weergeven.

Verhelst weet, ondanks alles, de valkuil van newagezwijmelarij te vermijden. Het minst geslaagd, want té nadrukkelijk, is de oppositie die hij creëert tussen Charlotte Bouckaert, die staat voor het wetenschappelijke, analytische denken, en de drie andere performers. Kristof Van Boven en Milla Koistinen staan voor twee gedaantes van Dionysos. Vooral de naar yoga verwijzende kronkelingen van Koistinen over het krijtachtige speelvlak intrigeren. De associatie met het butohdansen is niet ver weg als haar lichaam met krijt overdekt wordt. Van Boven is indrukwekkend als hij op een scherm verschijnt: een camera obscura zet zijn acties op hun kop. Dat levert erg eenvoudige handelingen een etherische, magische kwaliteit.

Tussen hen in staat de Japanse Uiko Watanabe. Haar witte kimono verraadt dat ze in de rouw is. Ook zij kronkelt over het podium. Tegen alle conventie in valt haar kimono daarbij vaak open. Waarom zij rouwt of zo verkrampt is, blijft een mysterie. Duidelijk is vooral dat Verhelst geen betekenis wil vastleggen. Er is enkel suggestie. Aan de toeschouwer om uit dit rijk geschakeerde beeld een verhaal te puren. Dat lukt wonderwel: al zit de beeldtaal vervaarlijk dicht tegen het betekenisloze of zelfs gratuit diepzinnige aan, de zorg waarmee alles bedacht werd opent toch een verbeeldingswereld.

Tot 16 mei in NTGent, Minnemeers.

Het is aan de toeschouwer om uit de rijk geschakeerde scènes zelf een verhaal te puren, en dat lukt wonderwel

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234