Dinsdag 30/11/2021

Duivel in het diepst van zijn gedachten

James Marsh volgt in zijn eerste speelfilm een wraakengel in schapenvacht, maar het verhaal mist een solide fundament

@9 sterretje=

Drama l The King HHH

Christophe Verbiest

'There will be peace in the valley for me", zingt Dolly Parton in de openingsscène van The King, terwijl we zien hoe Elvis Valderez (Gael García Bernal) afzwaait en koers zet naar Corpus Christi in Texas. Maar de zacht sprekende en onschuldig ogende Valderez geeft wel een heel aparte definitie aan het begrip rust. Regisseur James Marsh volgt in zijn eerste speelfilm een wraakengel in schapenvacht, maar het verhaal mist een solide fundament, hoewel Marsh de film met Milo Addica geschreven heeft, terecht geprezen om zijn twee vorige scenario's (Monster's Ball en Birth). Als documentairemaker was Marsh al geïntrigeerd door de dood, zo blijkt uit zijn vroegere werk: Troubleman (over de moord op Marvin Gaye), The Burger and the King, over de wijze waarop Elvis Presley zich het graf in heeft gevreten, en het alom geprezen docudrama Wisconsin Death Trip.

Elvis Valderez is het kind van een prostituee en een van haar klanten, maar zijn vader heeft nooit naar hem omgekeken. De man, David Sandow (William Hurt), is ondertussen in de Heer, heeft een gezin gesticht en leidt een kerk in Corpus Christi. Hij is conservatief, gelooft in lijfstraffen en jaagt Elvis van zijn erf. Maar die laat zich niet kisten en legt het aan met Sandows dochter Malerie, die niet weet dat Elvis haar halfbroer is. De plotwendigen worden in de loop van de film almaar onwaarschijnlijker, vooral omdat Marsh en Addica geen enkele poging doen om de handelingen van Valderez te motiveren. En als de Bijbelse symboliek (Kaïn & Abel, de terugkeer van de verloren zoon) echt op het verhaal was geënt had die een meerwaarde betekend, wat nu niet het geval is.

Het idee om de demonische wraakengel Valderez door babyface Gael García Bernal te laten vertolken leek op papier misschien een goede vondst, maar in de praktijk loopt het mank: je gelooft hem niet. En hoewel Marsh op een cruciaal moment in de film uitpakt met een even scherpzinnige als veelbetekenende camerabeweging zijn zijn beelden meestal weinigzeggend, vooral door de foute combinatie van schokkende schoudercamera en scopebeeld. Gelukkig is er de prachtig subtiele soundtrack van Max Avery Lichtenstein van Timesbold, die met minimale middelen een sinistere sfeer oproept. Het kan dus geen kwaad om geregeld de ogen te sluiten en beelden op het geestesoog te projecteren.

VERTOLKING Gael García Bernal, William Hurt, Pell James REGIE James Marsh LAND Verenigde Staten SPEELDUUR 103 minuten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234