NieuwsBuitenland
Duitsland maakt zich op voor verlammende ‘Mega-Streik’ van luchtvaart- en spoorwegpersoneel
Duitsland maakt zich op voor de absolute chaos: een ‘waarschuwingsstaking’ van twee vakbonden zal vandaag het hele land platleggen. Treinen zullen stilstaan, vliegtuigen blijven aan de grond en op de snelwegen groeien kilometerslange files, voorspellen Duitse media.
De staking is uitgeroepen door twee vakbonden: de spoorwegbond EVG en de dienstenbond Verdi, waarbij onder meer het grondpersoneel van de vliegvelden is aangesloten. Zij eisen forse loonsverhogingen van 10,5 procent (Verdi) tot 12 procent (EVG) om de prijsstijgingen en de inflatie (die vorig jaar 7,9 procent bedroeg) op te vangen. Een eis die door de werkgevers van de hand wordt gewezen.
Duitse media zijn eensgezind in hun berichtgeving, die bestaat uit hele lijsten met waarschuwingen en adviezen. Die komen neer op: ga niet naar het vliegveld, reken niet op trams, bussen en treinen, werk thuis en als je toch met de auto gaat: reken op lange vertragingen. De media hebben het al even eensgezind over een Super-Streik of zelfs Mega-Streik, omdat alleen superlatieven kunnen uitdrukken wat de bevolking maandag te wachten staat. Frankfurter Allgemeine Zeitung schrijft bijna bewonderend: “Ook stilstand moet goed worden voorbereid”.
De staking is een ‘waarschuwing’, maar daarmee niet minder ingrijpend. Staatsbedrijf Deutsche Bahn houdt alle langeafstandstreinen binnen, maar ook de lokale treinen, bussen en trams zullen waarschijnlijk niet rijden. Vliegvelden hebben aangekondigd dat maandag helemaal niet gevlogen zal worden. Het grote vliegveld van München was zelfs zondag al gesloten, en het internationale vliegveld van Frankfurt laat weten dat overstappen maandag niet mogelijk zal zijn. De staking zou op de vliegvelden alleen al 380.000 reizigers treffen.
Een vervoersstaking van deze omvang is voor het laatst in 1992 gehouden. Het Handelsblatt meldt dat de bonden destijds 9,5 procent loonsverhoging eisten. De staking duurde twaalf volle dagen, waarna de partijen het uiteindelijk eens werden over een verhoging van 5,4 procent.
Twee jaar geleden staakte een deel van de Duitse treinmachinisten voor een loonsverhoging.
Kaartjes
De staking komende maandag werd donderdag pas aangekondigd, zodat vooral vlieg- en treinreizigers erdoor werden verrast. Deutsche Bahn heeft al “vergaande soepelheid” aangekondigd: treinkaartjes die voor maandag en dinsdag zijn aangeschaft, zullen een week geldig blijven.
In delen van Duitsland valt de staking samen met het begin van de paasvakantie, wat betekent dat miljoenen mensen er met de auto op uittrekken. Gevreesd wordt dat de staking, die ook Autobahn-personeel omvat, zal leiden tot sluiting van tunnels in het snelwegennet. De directie van de Duitse snelwegen belooft dat noodpersoneel de tunnels open zal houden, maar helemaal gerust zijn de Duitsers daar niet op.
De Duitse minister van Verkeer, Volker Wissing, heeft opgeroepen de zeehavens, raffinaderijen en energiecentrales toegankelijk te houden. Omdat er geen vrachttreinen rijden wilde hij dat voor één keer het in Duitsland geldende zondagse vrachtwagen-verbod op de snelwegen werd opgeheven, zodat de bevoorrading van die cruciale plaatsen kon doorgaan. Veel deelstaten hebben daaraan gehoor gegeven. De deelstaat Nedersaksen handhaafde het verbod echter, omdat vrachtauto’s alleen maar extra vertragingen zouden veroorzaken tijdens de paas-uittocht.
Weekblad Der Spiegel heeft tot slot nog slecht nieuws voor scholieren: de staking is voor hen geen reden om maandag dan maar thuis te blijven.