Zondag 25/09/2022

Dieselgate

Duitsland en Oostenrijk dwingen VW alle wagens met sjoemelsoftware terug te roepen

Volkswagen zal in Duitsland en Oostenrijk worden gedwongen om dieselauto's die zijn uitgerust met sjoemelsoftware terug te roepen en te herstellen. In Duitsland gaat het om 2,4 miljoen wagens, in Oostenrijk zijn naar schatting 363.000 auto's met de software uitgerust.

In Duitsland zal automobielwaakhond KBA erop toezien dat de naar schatting 2,4 miljoen Duitse diesels teruggebracht worden om de fraudesoftware te laten verwijderen. Eerder had Volkswagen voorgesteld de eigenaars hier vrijwillig voor te laten kiezen, maar KBA wil dat bezitters verplicht worden hun auto terug te brengen. De vrees bestaat dat veel eigenaren hun auto niet zullen laten herstellen uit angst dat hun voertuig na de zogenoemde refit minder goed zal presteren.

Om te voorkomen dat de terugroepactie niet zal leiden tot schonere auto's, zal VW in Duitsland daarom worden gedwongen de getroffen dieselauto's te herstellen. Volkswagen heeft tegenover persbureau Reuters gezegd nog van niets te weten.

Later vanochtend zal de Duitse minister van Verkeer een verklaring afleggen over de zaak.

Stikstofoxiden

Ook Oostenrijk verplicht Volkswagen alle dieselauto's met sjoemelsoftware terug te roepen vanwege het schandaal rond de gemanipuleerde uitstoottests. Minister van Verkeer Alois Stöger (SPÖ) gaf daartoe bevel. Het tijdschema is gebaseerd op dat van Duitsland. Porsche Oostenrijk moet de getroffen autobestuurders op de hoogte brengen, zo zegt het ministerie aan nieuwsagentschap APA.

De software zou ervoor zorgen dat de katalysator die schadelijke stikstofoxiden omzet in stikstof en onschadelijke gassen, extra snel opwarmt. Of dit alleen tijdens emissietests gebeurt, is nog niet duidelijk. Er wordt nu gekeken of Volkswagen ook met de nieuwste modellen een poging heeft gedaan de Amerikaanse emissienormen te omzeilen. Het autoconcern benadrukt dat Europese auto's met een dieselmotor die voldoet aan de strengere Europese euro-6-norm voldoen aan de eisen. Het schandaal kostte topman Winterkorn zijn positie, en ook alle topmannen van Research & Development werden op non-actief gezet.

Wereldwijd rijden 11 miljoen wagens met de software rond.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234