Donderdag 22/08/2019

Duitsland dumpt dassenplicht

Revolutie in het Duitse bedrijfsleven. Steeds meer ondernemingen maken komaf met de 'Krawattenpflicht'. Een stropdas dragen is geen must meer.

Toen Aldi deze winter besloot dat managers geen das hoefden te dragen, werd het door de media breed uitgemeten. Datzelfde gold een jaar geleden voor de bank Sparkasse in de regio Hamburg.

In al die artikelen klinkt enige verontrusting door, alsof het afzien van de stropdas een eerste stap is op weg naar algehele verloedering. Telkens wordt benadrukt dat de das nog steeds staat voor 'competentie' - zeker in de financiële sector.

"Bankiers gaan topless", schreef de Süddeutsche Zeitung dan ook, over de dassen-enquête die sinds dit weekend op de website van de Sparkasse-filialen in München staat.

In beeld verschijnen twee mannetjes, bijna identiek. Alleen draagt de ene een stropdas - rood zoals het logo van de bank - de andere niet. In de inleidende tekst legt de bank uit de kledingcode te willen moderniseren, maar uiteraard alleen met instemming van de klant.

Als zelfs de Sparkasse meegaat doen aan de ontdassing, zo constateerde de Süddeutsche Zeitung, kun je stellen dat de trend in het midden van de Duitse samenleving is aangekomen.

'La cravate c'est l'homme', schreef de Franse schrijver Honoré de Balzac in 1830, de tijd dat het zijden mannenaccessoire nog slechts was voorbehouden aan de elite. Bij de elite begon ook de Duitse ontdassing. Dieter Zetsche, topman van Daimler, is de voorloper. Hij treedt sinds 2015 meestal dasloos op, breed uitmetend dat hij de bedrijfscultuur wil moderniseren.

De media reageerden destijds sceptisch. "Die nieuwe look hebben de Duitse topmanagers niet zelf bedacht", schreef de Frankfurter Allgemeine Zeitung, toen ook de topmanagers van Bosch en Siemens dasloos waren gespot. "Ze hebben het afgekeken bij de internetpioniers uit Silicon Valley."

Bij het lezen van dit soort bijna dreigende teksten zou je haast denken dat het hier minder om de das zelf gaat dan om de aloude Duitse angst voor het ontbreken van duidelijke regels.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden