Zondag 22/05/2022

Duitsers nemen wantrouwen niet weg op Europese vakbondstop

Brussel l De délégués van Volkswagen reageren verdeeld na de bijeenkomst van de metaalvakbonden in Brussel. De Europese metaalbonden toonden zich solidair, maar concrete acties kwamen niet uit de bus.

Bernd Osterloh, voorzitter van de Europese ondernemingsraad bij VW en lid van de Duitse vakbond IG Metall, herhaalde dat de komst van de Audi A1 naar Vorst een optie is. Volgens het vaktijdschrift Automobilwoche mag Vorst mogelijk vanaf 2009 elk jaar tussen de 70.000 à 100.000 van die nieuwe Audi's produceren.

Alle hoop was gericht op Osterloh, die eerder de mogelijke komst van de Audi A1 aankondigde. Tijdens de vakbondstop gaf hij weinig concrete info prijs. "De vraag blijft tegen welke kostprijs en welk rendement de Audi A1 in Vorst geproduceerd kan worden. In Duitsland wordt 20 procent van de kosten bespaard, maar vraag mij niet welke offers jullie mogelijk zullen moeten brengen. Alles hangt af van de gesprekken van de komende dagen", zei hij. In vakbondskringen viel na afloop te horen dat het zeer moeilijk zal zijn om de Belgische afdeling 20 procent goedkoper te maken.

De Europese vakbonden dringen bij de directie van VW aan zo snel mogelijk duidelijkheid te scheppen over de toekomst van de fabriek. Pas als die info te lang op zich laat wachten, zijn acties mogelijk. De Europese metaalvakbond maakt zich ook zorgen over de gevolgen voor de andere VW-fabrieken, omdat een herstructurering in de ene fabriek nooit zonder gevolgen blijft voor de andere vestigingen. Vooral de Spaanse en Slowaakse délégués zijn bezorgd over de mogelijke overheveling van hun productie. "We moeten tot een brede strategie komen voor alle fabrieken", verklaarde Peter Sherrer, de secretaris-generaal van de Europese metaalvakbond. Osterloh benadrukte dat de Golfs die door de staking in Vorst niet van de band rollen niet in andere fabrieken geproduceerd zullen worden.

De vakbonden reageerden uiteenlopend op de Europese meeting. Het ABVV toonde zich tevreden, maar had ook geen concrete antwoorden verwacht van IG Metall, omdat het uiteindelijke verdict nog altijd bij de directie ligt. Het ACV reageerde ontgoocheld en verbitterd. "Wij hebben onze buik vol van al die zogenaamde solidariteit", klonk het. Zijn delegatie rekende ook op meer gegevens over de productie van de Polo, die in Vorst blijft. "Er circuleert een cijfer van 60.000 wagens. Waar zullen die vandaan komen?", vroeg ACV-vakbondsman Pascal Van Cauwenberghe zich af.

"Het enige nieuws is dat ook onze spuitafdeling en plaatslagerij dicht moet. Dan is een fabriek met 1.500 mensen pas echt onleefbaar", liet Stefaan Van Bockstaele van de ACLVB zich ontvallen.

Vandaag zouden er in Duitsland gesprekken gepland zijn over de toewijzing van nieuwe modellen. In Vorst wordt er ook verder vergaderd. Honderdvijftig arbeiders van de toeleveranciers van VW voerden gisteren actie tijdens de Europese vakbondstop en eisten aandacht voor hun situatie. (TP)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234