Zondag 04/06/2023

Luchtvaart

Duitse piloten mogen weer alleen in de cockpit: met twee is zelfs gevaarlijker

Een Airbus A319 van Germanwings. Beeld EPA
Een Airbus A319 van Germanwings.Beeld EPA

Duitse luchtvaartmaatschappijen nemen alweer afscheid van de veiligheidsmaatregel dat er te allen tijde twee bemanningsleden in de cockpit aanwezig moeten zijn. De maatregel was ingesteld nadat de Duitse copiloot Andreas Lubitz op 24 maart 2015 150 mensen ombracht door zijn Germanwings-toestel naar alle waarschijnlijkheid doelbewust te pletter te vliegen in de Franse Alpen.

Jonathan Witteman

Twee jaar later oordeelt de Duitse luchtvaartbond BDL dat de maatregel de veiligheid niet bevordert, maar zelfs gevaarlijker kan zijn. BDL-leden als Lufthansa en dochter Eurowings, de opvolger van Germanwings, schrappen de maatregel daarom per 1 juni.

Door de maatregel moesten er altijd twee bemanningsleden in de cockpit zijn: als een van de piloten de cockpit verliet, moest een lid van het cabinepersoneel de cockpit bemannen. Maar onderzoek door de luchtvaartmaatschappijen van BDL zou hebben aangetoond dat door de tweepersoonsregel de cockpitdeur veel vaker opengaat, waardoor meer mensen toegang hebben tot de cockpit.

De BDL noemt de kans op een nieuwe zelfmoordvlucht à la Germanwings nu extreem klein, zeker in vergelijking met het risico dat terroristen zich toegang weten te verschaffen tot de cockpit.

Lubitz

Het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart (EASA) introduceerde de tweepersoonsmaatregel in 2015 nadat uit onderzoek was gebleken dat copiloot Lubitz zijn gezagvoerder had buitengesloten. Lubitz begon daarna aan een duikvlucht, die eindigde toen zijn Airbus A320-211 met 700 kilometer per uur tegen de bergen vloog. De copiloot bleek later al jaren zelfmoordneigingen te hebben en antidepressiva en kalmeringsmiddelen te gebruiken. Hij was onder meer bang dat hij zijn zicht aan het verliezen was. Op zijn tablet troffen onderzoekers zoekopdrachten aan naar "manieren om zelfmoord te plegen" en "cockpitdeuren en hun veiligheidsmaatregelen".

Een brokstuk van de fatale vlucht 4U9525 van 26 maart 2015 in de Franse Alpen. Beeld EPA
Een brokstuk van de fatale vlucht 4U9525 van 26 maart 2015 in de Franse Alpen.Beeld EPA

EASA was vorig jaar al met een versoepeling van het beleid gekomen, waardoor luchtvaartmaatschappijen hun eigen veiligheidsafweging mochten maken. Tot dusver hebben andere Europese luchtvaartmaatschappijen nog niet aangekondigd van de tweepersoonsmaatregel af te stappen.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234