Maandag 05/12/2022

Kunst

Duitse museumdirecteur blijft hopen op tentoonstelling van collectie Iraanse keizerin

Jackson Pollock, Mural on Indian Red Ground, 1950. Het schilderij is een van de topstukken uit de collectie van het Teheran Museum of Contemporary Art. Beeld Coll. Tehran Museum of Contemporary Art
Jackson Pollock, Mural on Indian Red Ground, 1950. Het schilderij is een van de topstukken uit de collectie van het Teheran Museum of Contemporary Art.Beeld Coll. Tehran Museum of Contemporary Art

Het kan verkeren. Vanaf begin dit jaar zouden kunstschatten uit het Tehran Museum of Contemporary Art in Berlijn en Rome te zien zijn in een exclusieve, nooit eerder vertoonde presentatie. En wat blijkt nu? Hangen ze in Teheran diezelfde werken gewoon doodleuk zelf op.

Rutger Pontzen

Topwerk van onder meer Jackson Pollock, Mark Rothko, Kees van Dongen, Pablo Picasso, Francis Bacon en Andy Warhol zouden begin dit jaar in Berlijn en Rome te zien zijn. Schilderijen en beeldhouwwerken die in Iran lange tijd omstreden waren, want gekocht door de vroegere keizerin Farah Diba, en daarom veelal opgeborgen in het depot. De tentoonstellingen werden met veel tromgeroffel aangekondigd - en met evenveel geroffel afgeblazen. Verrassing: de werken worden nu tentoongesteld in Teheran zelf.

Ja, hij was zeker van de opening op de hoogte. En nee, hij is niet geërgerd over het nieuws dat het Tehran Museum of Contemporary Art sinds afgelopen woensdag de collectie schilderijen en beelden toont, die hij juist in zijn Berlijnse Gemäldegalerie had willen laten zien - een spectaculair plan dat in december werd afgeblazen.

Sterker, wil Hermann Parzinger - directeur van de Stiftung Preussischer Kulturbesitz waaronder het Berlijnse museum valt - telefonisch wel even kwijt; hij is vooral "erg blij" dat de tentoonstelling in Teheran er is gekomen. "Het was al tijdens de voorbereidingen vorig jaar de vraag waarom de collectie eerder in het Westen te zien zou zijn, dan in Iran. Nu de werken in Teheran worden geëxposeerd, is dat een teken van liberalisering. De verzameling is daar niet eerder zo uitgebreid te zien geweest. Het is een duidelijke stap voorwaarts."

Het was de bedoeling dat de werken van onder andere Pollock, Rothko en Warhol eerst in Berlijn en daarna in Rome te zien zouden zijn. Waarom ging het niet door?

"Ondanks dat we een contract met de Iraniërs hadden getekend, bleef het vanaf het begin moeilijk de spanning tussen de liberale en conservatieve krachten in de Iraanse politiek in te schatten. Uiteindelijk bleven de Iraniërs weigeren hun handtekening onder de exportvergunning te zetten. Daarop konden we op den duur niet meer wachten. We hadden de opening al eens uitgesteld en moesten rekening houden met onze eigen planning."

Geeft de expositie nu in Teheran hoop dat de collectie toch ooit in het westen te zien zal zijn?

"Zeker. We zullen niet gelijk de onderhandelingen opnieuw beginnen, en wachten eerst op een gunstig signaal vanuit Teheran, maar de deur blijft in Berlijn gewoon open."

Abonnees kunnen het verhaal van de verborgen kunstschatten lezen in de pluszone

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234