Maandag 30/03/2020

Vegetarisme

Duitse megaslager gaat veggie: "Worst is de sigaret van de toekomst"

Angela Merkel met een van Duitslands meest bekende delicatessen: de bratwurst.Beeld EPA

Vegetarisch eten is in. En dat lijkt ook de Duitse vleesgigant Rügerwalder Mühle begrepen te hebben. Het bedrijf wil dat we minder vlees consumeren en lanceerde daarom onlangs - met succes - een vegetarisch aanbod. "De worst is de sigaret van de toekomst", zegt directeur Christian Rauffus aan Der Spiegel.

Het imago van vlees eten gaat erop achteruit, nu steeds duidelijker wordt dat de vleesproductie erg belastend is voor het milieu. "Je redt de wereld niet door alle vleesfabrieken te sluiten, maar we moeten veranderen. De vleesproductie verbruikt nu eenmaal te veel natuurlijke bronnen, daar is geen discussie over."

Het lijkt oprecht, dat Rauffus met het klimaat inzit. Maar eigenlijk is het vooral een briljante commerciële zet van de directeur en zijn marketingmanager Godo Röben. "Ons merk staat er goed voor, maar de vleesindustrie niet", legt Rauffus uit. "Het maken van vegetarische producten is dus slechts een logische stap voor ons."

Met een marketingbudget van 20 miljoen euro lijkt de strategie alvast aan te slaan. Maar liefst vier van de tien best verkopende producten van de vleesgigant zijn vegetarisch. Tegen 2020 wil het bedrijf 30 procent van haar omzet uit veggieproducten halen, maar aan dit tempo lukt dat al tegen 2016.

"We zijn de eerste en de laatste generatie die elke dag vlees eet", besluit Rauffus.

Dierendonck

Rauffus is niet de eerste in de vleesindustrie om de massaconsumptie van vlees aan te klagen. Zo zei Hendrik Dierendonck, de bekende beenhouwer van het land, onlangs nog aan De Morgen dat we minder vlees moeten eten. "De industriële massaproductie kun je niet volhouden. Dat is slecht voor de mensen, de beesten en de natuur."

"Want vlees zo goedkoop houden kun je alleen door geforceerde kweek en supergoedkope voeders van mindere kwaliteit. Het is vlees dat dan nog eens vol met water en smaakstoffen wordt gepompt voor extra gewicht en wat smaak. Of geloof je echt dat je een kip voor een paar euro kan opkweken tot een goed beest vol smaak? Dan ben je toch beter af met één keer echt goed, maar wat duurder vlees per week?"

Lees hier het volledige interview met Hendrik Dierendonck.

Hendrik Dierendonck.Beeld Karel Duerinckx
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234