Zondag 17/01/2021

Filmrecensie

‘Duelles’: heerlijk hitchcockiaanse retro met een ijzersterke Veerle Baetens ★★★★☆

Veerle Baetens in 'Duelles'Beeld RV

Blijkbaar is de biscoopdrempel nog altijd té hoog wanneer er in een film uitsluitend Frans wordt gesproken. Zelfs wanneer (de nochtans Vlaamse) actrice Veerle Baetens in een hoofdrol kruipt. En dat is spijtig, want Duelles is een verrassend frisse psychologische thriller van eigen bodem. Dat zou in élke zaal moeten spelen.

Brussel, begin jaren 1960. Alles lijkt peis en vree tussen buurvrouwen Alice (Veerle Baetens uit The Broken Circle Breakdown, Tabula Rasa) en Céline (Anne Coesens uit Illégal, La trêve), maar ook tussen hun achtjarige zoontjes Théo en Maxime. De twee zijn niet van elkaars zijde weg te slaan, ergens in een van de twee ouderlijke, mid century villa’s, met bebloemd behangpapier en dito servies, met stilistisch loodwerk en de standaard crooners op de achtergrond. Met een martini (shaken, not stirred) in de hand willen wij zo in dit decor lopen.

Maar de gebruikelijke cocktailfeestjes zijn van korte duur wanneer Maxime, het zoontje van Céline, verongelukt. Alice zag het van dichtbij gebeuren, maar was net te laat om in te grijpen. En dat zorgt voor de nodige schuldgevoelens, stevig aangepookt door de buurvrouw zelf. Het ongeluk creëert een onvermijdelijke tweespalt tussen de twee huishoudens. En het drijft Alice tot de waanzin, alsof Céline haar verloren zoon wil wraken.

DuellesBeeld RV

Vreemdste gedachten

Baetens toont zich als een vis in het Franse water, en kan – zoals vorig jaar nog zagen in Tabula Rasa – een kijker overtuigend meenemen in de vreemdste gedachten. Maar ook Coesens speelt een ijzersterke dubbelrol van een gebroken vrouw met twee gezichten. Of niet? Deze twee actrices bijten zodanig hard hard op hun tong om nimmer de intenties van hun personages prijs te geven. Ze staan lijnrecht tegenover elkaar, zonder dat het ooit helemaal duidelijk wordt wie er te vertrouwen is, of wie op wraak zint. En òf er iemand op wraak zint.

De Belgische regisseur Olivier Masset-Depasse verkent met Duelles na Cages (drama over leven na een ongeval uit 2006) en Illégal (dramaover een Wit-Russische moeder zonder papieren in 2010) een heel ander genre. En dat doet hij, met bescheiden middelen, en met verve. Duelles is heerlijke hitchcockiaanse retro. Uiterst kleurrijk, maar met een erg donker kantje en aanhoudende spanning.

Nu in de bioscoop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234