Maandag 29/11/2021

Dubstep verovert de hitlijsten

Diepe bas, hoge vlucht. Het hitlijstsucces van DJ Fresh zowel als het razendsnel uit zijn voegen gebarsten Untitled!-evenement maken het duidelijk: dubstep is definitief zijn niche ontgroeid. 'De echt diepe klanken waar de scene op is gebouwd zitten een beetje op een dood spoor, maar als geheel wordt het genre nog steeds groter en groter.'

"It's gonna get/it's gonna get/it's gonna get/louder" Diepe bas. "We're gonna get/we're gonna get/we're gonna get/stronger" Diepere bas. "We're gotta move/ gotta move/gotta move/ faster". Diepste bas. "You can't change this energy inside." Prijkt opmerkelijk hoog in de Ultratophitlijst van deze week: 'Louder' van DJ Fresh en Sian Evans, voormalig frontvrouw van Kosheen. De diepe dubstepklanken stuwden 'Louder' in Groot-Brittannië reeds naar de top van de charts. Dubstep op nummer één: tot voor kort ongezien aan gene zijde van het Kanaal, na 'Promises' van Nero nu al het tweede exploot in enkele weken tijd.

"Met al die crossoverinvloeden is 'Louder' natuurlijk geen pure dubstep meer zoals in de beginjaren", reageert Sim Coddé van Untitled!, het dubstepplatform dat volgende week vrijdag de Antwerpse Trix volledig inpalmt. "Maar het succes toont wel dat dubstep stilaan het populairste genre is in België. Alle nieuwe dancegerelateerde singles hebben wel een link met dubstep. Katy B bijvoorbeeld is pop, maar haar muziek heeft wel een serieuze dubstepfeel."

De Londense underground eind jaren 90. Daar liggen de roots van dubstep. Meer bepaald in de zogenaamde UK Garage, een Britse housevariant met breakbeats. Via piratenzenders en onafhankelijke platenwinkels sijpelden artiesten als Burial, Kode9 en Magnetic Man de mainstream binnen. Met diepe bassen als referenties aan drum-'n-bass, maar vooral: met tragere en minimalere ritmes als uniek lokmiddel. Anno 2011 is dubstep overal, van The XX over remixen voor Britney Spears tot Jamie Woon en The Weekend.

Main Stage

Met alle versplintering vandien. "Dubstep is begonnen als één duidelijk omlijnd genre, maar vandaag zijn er zoveel verschillende invloeden van zoveel verschillende genres dat je nog moeilijk van één genre kan spreken", zegt Baptist 'Mezzdub' Bosmans, dubstepdj met een wekelijkse radioshow op FM Brussel en tevens dubstepselector voor de onlinejukebox 22tracks. "Al maakt dat het juist leuk, natuurlijk. En door het internet wordt underground tegenwoordig heel snel mainstream. Het commerciële succes van gasten als James Blake vind ik heel positief. Goeie muziek moet gewoon verspreid worden. Het genre is nog volop aan het boomen, ik verwacht dus zeker nog dubstepartiesten in de top 20."

Coddé beaamt: "De echt diepe klanken waar de scene op is gebouwd zitten een beetje op een dood spoor, maar als geheel wordt het genre nog steeds groter en groter. Vorig jaar bijvoorbeeld stonden er bij wijze van test nog maar drie dubstepnamen op de affiche van 'I Love Techno', nu wijden ze er een volledige zaal aan. Dubstep is de laatste jaren dan ook gigantisch gegroeid. Van 200 man in een zaaltje naar de Main Stage van Pukkelpop, zeg maar." Een opmars die ook duidelijk af te meten valt aan de omvang van het Antwerpse Untitled!-evenement. "Toen we vijf jaar geleden begonnen was dubstep nog een zaak van altijd weer dezelfde tien man in dezelfde cafés", zegt Coddé. "Nu vullen we zowel de boven- als benedenzaal van de Trix, goed voor 2.500 dubstepfans. Behalve in de UK ken ik in Europa geen groter dubstepevenement."

Kortom: dubstep wint in België steeds meer zieltjes, en die zieltjes komen steeds beter aan hun trekken. "Toen ik onlangs op Laundry Day rondwandelde, hoorde ik op vijf van de dertien podia dubstepklanken", zegt Bosmans. "En op 21 oktober staat er in Brussel zowel in de Recyclart als in de Fuse een dubstepavond gepland. Ook in jeugdhuizen staan er tegenwoordig veel dubstepdj's geprogrammeerd, dat was twee jaar geleden nog totaal ondenkbaar."

Nieuwe horizonten

Niettemin hinkt België inzake dubstepproducers nog steeds ietwat achterop. "Het is misschien omdat we zo dicht bij Engeland zitten, maar op productioneel vlak gebeurt er in België erg weinig", merkt Coddé. "Er zijn veel dj's, en iemand als Netsky gebruikt dubstep soms wel, maar dan toch vooral als lijm tussen zijn drum-'n-bass. Nu pas beginnen enkele jonge dubstepproducers op te komen."

Rijkelijk laat, zeker nu dubsteppioneers, zoals de Britse dj en producer Scuba, steeds vaker nieuwe horizonten verkennen. "Veel mensen die indertijd het genre hebben gelanceerd, neigen nu opnieuw meer richting techno en house", zegt Coddé. "Muzikaal is dubstep namelijk minder interessant dan in de beginjaren. Iedereen probeert tegenwoordig op zijn manier een wereldhit te scoren. Op zich niets mis mee, maar daardoor leunt alles wel steeds dichter bij elkaar."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234