Donderdag 28/10/2021

Dubbel zoveel jongens als meisjes blijven zitten in middelbaar onderwijs

Brussel

Eigen berichtgeving

Jan de Zutter

Bijna dubbel zoveel jongens als meisjes blijft zitten in het secundair onderwijs. Dat antwoordde onderwijsminister Vanderpoorten (VLD) in het Vlaams Parlement op een vraag van Spirit-volksvertegenwoordiger Dirk de Cock. Precieze analyses van het genderprobleem kon Vanderpoorten nog niet geven, maar uit de beschikbare gegevens blijkt dat tijdens het schooljaar 2000-2001 4,5 procent van de meisjes moest blijven zitten tegenover 8 procent van de jongens. Volgens de onderwijsminister zorgt de vervrouwelijking van het onderwijs, en meer bepaald van het onderwijspersoneel, ervoor dat jongens minder identificatiemogelijkheden krijgen, waardoor hun welbevinden en prestaties negatief beïnvloed worden. Volgens Vanderpoorten is er overal in het onderwijs een overwicht aan vrouwen, behalve in directiefuncties.

De Cock wilde ook weten of de achterstand die jongens lijken op te bouwen in het secundair onderwijs later weggewerkt wordt ten nadele van de meisjes. Het tegendeel is echter waar. Meisjes houden tot in de hoogste niveaus van het onderwijssysteem een voorsprong op jongens. In het hoger onderwijs is de verdeling van de geslachten evenwichtig, maar aan de universiteiten is 54 procent van de studentenpopulatie vrouw. Ook de slaagpercentages van vrouwen ligt hoger. In de hogescholen slaagt 51,3 procent van de mannen tegenover 58,6 procent van de vrouwen. Aan de universiteiten slaagt 42,1 procent van de mannen tegenover 45,8 procent van de vrouwen. Alleen aan de universiteiten is er een omgekeerd effect bij de staf, waar slechts 13 procent van het personeel vrouw is. Verder blijkt in het onderwijs de achterstand van jongens op meisjes algemeen.

Voor Vanderpoorten waren deze evoluties een voldoende reden om een studie te bestellen over de schoolprestaties van jongens en meisjes. Dat gebeurt door de professoren Jan van Damme en Agnes de Munter van de KUL en Ignace Glorieux en Mark Elchardus van de VUB. De twee VUB-hoogleraren zullen in een tweede studie de impact van de seksesamenstelling van het lerarenkorps en de schoolpopulatie onderzoeken. Beide studies moeten in het voorjaar van 2002 klaar zijn.

Opmerkelijk is dat in het basisonderwijs het verschil tussen jongens en meisjes, zoals dat vanaf het tweede jaar van het secundair onderwijs ontstaat, volledig afwezig is. Zowel bij jongens als meisjes blijft 2,2 procent zitten. De minister maakte kenbaar dat ze wil proberen om de complexe mechanismen voor het watervalsysteem in de problematiek van de gelijke kansen in het onderwijs op te nemen.

'Vervrouwelijking van onderwijs(personeel) maakt dat jongens minder identificatiemogelijkheden hebben'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234