Maandag 12/04/2021

Binnenkijken

Druk op de ketel

null Beeld Mark Seelen
Beeld Mark Seelen

Dik tegen de zin van haar vader ruilde Rie Yagura (46) Japan in voor Parijs. Maar het zwarte schaap van de familie kan nu haar creativiteit botvieren als Mademoiselle Y. Welkom in haar appartement, grotendeels ingenomen door haar atelier.

Haar werk vind je terug in de woningen van de Franse actrice Juliette Binoche en zangeres Patricia Kaas, maar haar appartement/atelier lijkt haar grootste showroom. Onder het alter ego Mademoiselle Y, creëert Rie Agura haar eigen bijzondere 'poetisch-bizarre' recycle-objecten.

Deux-chevauxlampen bouwt ze om tot schemerlampen, van radiografisch bestuurbare auto's maakt zij eclectische bijzettafels, van conservenblikken handige flessenhouders en zelfs de eeuwenoude Japanse kimono's van haar grootmoeder moeten er ook aan geloven voor een tweede laven als lampenkappen. Charles en Ray Eames eert ze door hun stoelen te voorzien van nieuwe hoezen en een fijn Japans borduursel. Humor en ongebreidelde creativiteit genoeg in het Montmartre-appartement in de buurt van Port de Clignancout.

De wijk trekt al eeuwen kunstenaars aan, niet alleen voor de multiculturele sfeer maar zeker voor de betaalbaarheid. Onder hen ook Yagura die een verdieping bewoont in een voormalig warenhuis annex bankgebouw. In de jaren 50 werd dit statig en klassiek gebouw herontwikkeld tot compacte driekamerappartementen. Vooral de twee ruimtes vooraan zijn de blikvangers. Hier wordt de sfeer gezet met het doorleefde eiken parket in visgraat, de eenvoudige stuclijst, twee klassieke haardmantels en de vele houten paneeldeuren. Die laatste staan altijd open, enerzijds om het daglicht tot ver in het appartement te krijgen, anderzijds om de ruimtes visueel te vergroten en te verbinden. In het midden zitten badkamer, toilet en een kleine compacte keuken die uitzicht biedt op de binnenplaats van het complex. In het achterste gedeelte vind je de slaapkamer, die gelijktijdig dienstdoet als opslag. Overal waar je kijkt zie je de objecten en lampen waarmee Yagura bezig is of moet verzenden.

Ze werd geboren Japan maar woont intussen al 23 jaar in Frankrijk en driekwart daarvan op deze plek, samen met haar vriend en fotograaf Jacques Pepion. "Die twee werelden en culturen, Oost en West, inspireerden mij tot iets unieks. Zie mij maar als een luxe voddenmadam. Ik verzamel alles, echt alles. We leven in een combinatie van werkplaats, opslagplaats en appartement, alles gevuld met eigen ontwerpen, maar ook te midden van antiek, brocante en vintage van ontwerpers als Eames en Peter Ghyczy."

undefined

null Beeld Mark Seelen
Beeld Mark Seelen

Franse vrijheid

Inmiddels heeft deze Japanse Française al menig product of interieurs ontworpen, zoals de 'Notre Escalier'-winkel in Tokio. Maar bij velen zal haar naam vooral een belletje doen rinkelen als de vrouw achter haar bizarre verlichtingsobjecten. "Toen ik begon met ontwerpen wilde ik vooral mijn emoties vertalen naar mijn nieuw leven hier. Ik hou van lampen, van licht en warmte, gemaakt van eclectisch gevonden voorwerpen zoals bakvormen, rolschaatsen, onderdelen van stofzuigers." Die onderdelen vindt ze op de vlooienmarkten, haar oude jachtgebied. Maar ook vrienden gaan op pad en voeren nieuw (oud) materiaal aan.

Een groot gedeelte van haar collectie is te vinden in de bekende winkel 'Interieurs' in New York. "Een internationale carrière, inderdaad, om mijn vleugels uit te spreiden. Maar het had voor mij heel anders kunnen lopen. Ik groeide op in een strengconservatief Japans milieu. Mijn vader, producent van Japanse sake, had iets anders voor zijn dochter op het oog. Onder het mom van een wijncongres, wat ten goede zou komen aan de firma van mijn vader, troggelde ik hem een vliegticket af en vloog ik richting Parijs, mijn ultieme droom. Ik schreef me meteen in voor een internationale studie literatuur, waarmee ik me de woede van mijn vader op de hals haalde. Die trok op slag mijn financiën in. Daar stond ik in de lichtstad, helemaal alleen. Sindsdien ben ik het zwarte schaap van de familie, maar daarvoor heb ik wel mijn Franse vrijheid gekregen. Daar lag ook de aanzet tot mijn recyclen. Ik kon dingen doen die ik me in Japan nooit had kunnen veroorloven, zoals het beginnen van mijn eigen werk, het doorzoeken van vuilnisbakken naar interessant materiaal. In het begin pendelde ik van appartement naar appartement, me hier definitief vestigen was moeilijk omdat ik als student geen werkvergunning had.

undefined

null Beeld Mark Seelen
Beeld Mark Seelen

Liefde voor de stiel

"Toen er op een dag bij mij ingebroken werd, had ik een timmerman nodig die snel mijn deur kon herstellen. Bij de eerste aanblik van zijn werkplaats kwam er een coup de foudre voor de stiel. Met je eigen handen iets maken, alle objecten hadden ook hun eigen naam. Ik ben bij de oude man in de leer gegaan en van hem heb ik voor een stuk het ambacht geleerd.

"Enige tijd later kwam dit appartement op mijn pad. Het gebouw bevat veel oude appartementen en ook zo'n klassieke entreehal met een oude gietijzeren liftje. Gewoon perfect, zoals je het je inbeeldt bij een écht Parijs appartement. Toen ik hier introk had Jacques nog weinig spullen in zijn interieur, en daar kwam ik dan met mijn hele collectie spullen. Maar hij is mijn eigenheid gewend, mijn liefdesbrieven naar hem verzond ik per flessenpost, daarom viel hij ook voor mij. Hij is inmiddels mijn steun en toeverlaat, stimuleert mij enorm om door te gaan en mijn eigen weg te volgen. Op een geven moment was het appartement tot de nok toe gevuld met spullen, spullen en nog eens spullen, gelukkig heeft Jacques nog net zijn eigen bureau kunnen heroveren. Mijn eigen bureau, werktafel en werkbank vullen bijna de gehele werkruimte, maar ik vind het heerlijk om in mijn eigen wereld te kunnen werken."

undefined

null Beeld Mark Seelen
Beeld Mark Seelen

Verstoten objecten

Yagura doet alles met de hand. Als we haar spreken is zij met een rode canvas boodschappentas bezig. "Mijn totale werk is een 'hybride' collectie te noemen, bestaand uit vele technieken en onderdelen. Zoals de twee bijzettafels die ik onlangs maakte: een van op afstand bestuurbare auto combineerde ik met een stalen onderstel, een schaal van een barbier, een metalen veegblik, een kleurig handvat en een vintage jarenvijftigasbak. Eigenlijk zijn het objecten die 'verstoten' zijn, achtergelaten, ik heb ze gekocht op de rommelmarkt of gewoon langs de straat gevonden. Bij Mademoiselle Y draait het niet om consumptiegedrag en duurzaamheid. Ik zie mijn ontwerpen meer als luxe. Die zit hem in het feit dat er van de objecten maar alleen één exemplaar is."

Inmiddels sieren die unieke stukken menig woon- en winkelinterieur over de hele wereld, van Londen en New York tot aan Osaka en Tokio. Haar portfolio puilt uit met lovende persknipsels. Roem kan Yagura echter gestolen blijven. "Ik had enkele aanbiedingen vanuit New York maar dan moest ik wel het spel van de kunstwereld meespelen, jezelf verkopen, ja knikken en dankjewel zeggen, daar heb ik geen zin in. Dan had ik evengoed kunnen terugkeren naar Japan."

mademoiselley.com

undefined

null Beeld Mark Seelen
Beeld Mark Seelen
null Beeld Mark Seelen
Beeld Mark Seelen
null Beeld Mark Seelen
Beeld Mark Seelen
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234