Dinsdag 31/03/2020

Druk baasje

fred frith & maybe monday, 'digital wildlife'

Is Fred Frith vooral een man van de leuke gimmick of is hij een echte muzikant? Die vraag komt bij velen op na een eerste livekennismaking. Frith heeft ongetwijfeld een bijzonder theatrale act, een ludiek schouwspel waarin je hem telkens weer de gekste dingen ziet doen met zijn gitaren. Kinderlijk amusant en onnozel.

Toch is Frith wel degelijk een muzikant. Als je hem al vaker aan het werk zag, merk je dat hij zelden voor herhaling kiest, maar altijd rekening houdt met de gegeven context. Het mislukt wel eens, maar dat maakt nu eenmaal deel uit van de job.

Op plaat komt dat verhaal nochtans zelden echt overtuigend over. Dat geldt opnieuw voor de de cd Digital Wildlife, gemaakt met het kwartet Maybe Monday , waaronder kotospeler Miya Masoaka, saxofonist Larry Ochs en celliste Joan Jeanrenaud. Voortdurend heb je het gevoel dat je deze evenwichtsoefeningen eigenlijk alleen in een livesituatie echt kunt smaken. Op plaat mis je de drang tot actie, het permanent onrustige gevoel van de performer. Je mist ook veel van de humor die er eigenlijk in zit, waardoor de plaat veel cerebraler klinkt dan ze in werkelijkheid is. (DW)

Winter & Winter/Culture Records.

HHHII

terri lyne carington, 'jazz is a spirit'

Pleidooi voor een gevoel

Terri Lyne Carrington heeft een duidelijke opdracht voor ogen met haar cd Jazz is a spirit. Deze dame is kennelijk een vurig verdedigster van de 'geest' van de jazz, een mentaliteit die ze in het openingsnummer 'Jazz is' laat verwoorden door spoken word-kunstenaar Malcolm-Jamal Warner. De man bedenkt gemeenplaatsen zoals: "Jazz: perpetual moments of creativity" of "Jazz means no category, allowing for continuous progression." Goedbedoeld maar eigenlijk een beetje belachelijk, zeker aan het begin van een plaat die uiteindelijk toch niet veel potten breekt. Let op: geen kwaad woord over deze plaat. Jazz is a spirit is een erg professionele jazzplaat met goed gemaakte nummers, gespeeld door een selectie uitstekende muzikanten. Een van hen is superster Herbie Hancock. Het siert hem dat hij er geen routinejob van gemaakt heeft. Op nummers als 'Little Jump' en 'Middle Way' komt hij echt tot spelen. Carrington (TLC voor de vrienden) kan op nog meer talent rekenen: trompettist Wallace Roney, saxofonist Gary Thomas, trompettist Terence Blanchard en gitarist Kevin Eubanks. De bezetting wisselt echter voortdurend en het niveau jammer genoeg ook. Geregeld is de inspiratie een beetje zoek, bijvoorbeeld op 'The Corner' of 'Princess'.

Intussen hanteert Carrington wel erg bekwaam de drums. Het is een ongewone job voor vrouwen (als vrouwen zich al met jazz bezighouden, behoren ze eigenlijk te zingen) maar dat laat zij gelukkig niet aan haar hart komen. (DW)

Act/Culture Records.

HHHII

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234